Nå har to av tre bruktbiler dieselmotor
Disse bilene kan være «dieselkupp».
I skrivende stund ligger det over 65.000 bruktbiler til salgs i bruktmarkedet i Norge.
Av disse er 41.000 dieselbiler.
– Det er kanskje ikke dieselbiler som er de hotteste i markedet akkurat nå. Men nettopp derfor kan det i mange tilfeller være smart å kjøpe dem, mener Broom-redaktør Knut Skogstad.
Derfor bør mange fortsatt velge diesel
Diesel som gjelder
Han påpeker at det er flere biltyper der det fortsatt er diesel som gjelder. For store- og mellomstore SUV-er, som for eksempel Volvo XC90, BMW X5, Mitsubishi Pajero, Volvo XC60 og Audi Q5, finnes nesten utelukkende med dieselmotor på bruktmarkedet.
– Litt avhengig av bruksmønster, vil jeg fortsatt si at dette er de beste motorene på disse bilene, både med tanke på utslipp og forbruk. Når en kjører mer enn bare småkjøring, og ikke bor i de store byene, er diesel fortsatt det beste på disse.
Kommentar: Derfor er diesel noe svineri
Store sedaner
I store familiebiler, som for eksempel BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Ford S-Max, Ford Mondeo, Audi A6 og VW Passat dominerer også dieselmotorene.
– Her vil det skje ting i årene framover. Hovedsakelig gjennom hybride løsninger. Flere har også planer om elbiler i dette segmentet. Men enn så lenge er det fortsatt diesel som gjelder i de aller fleste tilfeller, så lenge en skal kjøpe brukt, understreker Broom-redaktøren.
Nå sliter mange med å få solgt dieselbilen
Småbiler
Men når det gjelder småbiler, for eksempel VW Polo, Fiat 500 og Audi A1, er det imidlertid ingen tvil: Her er ikke diesel å anbefale.
Disse bilene brukes mye til småkjøring, noe som raskt kan føre til at dieselfilteret tetter seg. Her velger flere og flere bensin eller en ladbar modell i stedet.
– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!
Bosted ofte avgjørende
– Det er vanskelig å gi en fasit for både de som skal kjøpe og de som skal selge. Men så lenge en bor utenfor Oslo, er det ingen grunn til å få panikk, bare fordi du eier en dieselbil. Det er fortsatt mange som vil ha god nytte av den. Du må imidlertid regne med at markedet krymper de neste årene, og at det er andre drivlinjer som blir mer attraktive, avslutter Skogstad.