Ny Mustang klar – fansen raser
Ser du hva som er problemet?
Til lags aat alle kan ingen gjera, sa Ivar Aasen. Og når Ford nå har vist fram sin mildt oppgraderte 2018-versjon av Ford Mustang, har hylekoret fra Mustang-fansen satt i gang.
«Ford, hva har dere gjort med Mustangen?»
«Herregud, fronten ser fryktelig ut!»
«Den ser trøtt og søvnig ut»
«Med nesen som går nedover ser den trist og lei seg ut»
Andre derimot ser ingen forskjeller:
«Hvorfor bry seg? Hvis Ford må peke ut alle forskjeller som er gjort, så har de helt klart ikke gjort nok. Den ser helt forbanna lik ut!»
«Jeg ville aldri klart å sett at dette var en ny modell»
Kommentarene er hentet fra Mustang6.com.
Lavere og mer sinna
For den som ikke er ekstremt opptatt av Mustang rent generelt, er det kanskje vanskelig å se hva alt oppstyret rundt faceliften dreier seg om.
Det Ford har gjort er tatt ut fra et ønske om å gjøre fronten lavere og mer sinna. Det har man gjort ved at panseret på bilen faller mer ned enn før.
Frontlysene har ifølge noen nettsteder fått en drastisk ny form. De fleste ser nok knapt forskjellen, men de ser ut til å være plassert litt mer inn i fronten. Blinklysene foran har også blitt litt finpusset på.
Forandringen foran har medført at alt av metall fra A-stolpen og framover har måttet gjennomgå forandringer, og alle luftinntak man ser har nå en funksjon.
Dette er fortsatt et av klassens beste kjøp
10 nye felgdesign
Dørene og bakenden er beholdt, men selve hekken er pusset litt på, inkludert «gjellene» i baklysene som nå har en mer markert C-form. Bilen leveres med tre nye farger, Royal Crimson, Kona Blue og Orange Fury, og en ny dekalstripe-pakke som er offset i enten hvitt eller svart, er også tilgjengelig.
På felgfronten kan du velge mellom 10 nye design (det er 12 totalt). På V8-modellene er fire eksosrør standard, mens de andre får to.
Se hva som plutselig sto parkert i gata
Innvendig har man foretatt seg små justeringer, som litt mer soft og tykt materiale hvor man lener kne og albuer. Startknappen er nå i aluminium og premium-trim setene får kontrastsøm i rødt eller blått.
Som option får man ett nytt 12-toms digitalt instrumentpanel, som lar deg velge mellom flere ulike plasseringer av de ulike instrumentene.
V6 forsvinner
Man har også «MyMode», som lagrer dine favorittinnstillinger fra ulike modus, sånn at du ikke trenger å stille inn alle på nytt hver gang du kjører bilen. Sikkerhetsmessig blir Mustangen svært oppdatert med Pre-kollisjons assist (inkludert fotgjenger-gjenkjenning), filskiftevarsler og førervarsler-system. Du kan også finne igjen bilen din med FordPass appen på din smartphone.
Rent sportslig får Mustangen et forbedret og stivere oppsett, mens det under panseret ikke er de store forandringene. V6-motoren går ut, mens EcoBoost 2,3-liters fireren (som står for 40 prosent av salget på verdensbasis) har fått såpass mer krefter at girkassene har blitt pusset på for å tåle det.
Ford sier man får ekstra dreiemoment via en overboost-funksjon, som kan merkes i noen sekunder. På V8-fronten sier Ford at motoren får høyere kompresjon og skal klare høyere turtall.
Effekttall har man ikke gått ut med for noen av motorene.
Samarbeid med GM
Den manuelle girkassen til V8-motorene får nytt svinghjul og ny clutch, og begge motorene kan leveres med en ny 10-trinns automatkasse som ble utviklet i samarbeid med GM(!), og som erstatter den gamle 6-trinns kassen. Den får et kort førstegir og holder seg også i førstegir lengre enn den gamle kassen for mer brutal akselerasjon.
Velger du Sport eller Track-modus vil det tiende giret bli valgt bort, slik at de andre girene holder seg lengre. Ford opplyser ingenting om verken akselerasjonstall eller topphastighet (annet enn at sistnevnte vil bli elektronisk sperret). Pris er heller ikke opplyst, men bilen blir å finne hos forhandlere i USA til høsten.