Denne uken blir det for første gang innført forbud mot dieselbiler på kommunale veier i Oslo.

Byrådet skaffet seg muligheten til å innføre et slikt forbud tidligere i år. Nå ligger det an til så høy luftforurensning i hovedstaden, at forbudet innføres.

Det betyr i praksis at alle personbiler med dieselmotor nektes å kjøre på kommunale veier i Oslo, mellom kl 06 og 22 på de aktuelle dagene.

Forbudet har vakt stor oppsikt og har blitt kritisert fra en rekke hold. Ikke minst fra bilbransjen, som mener dette skaper både unødig usikkerhet og mange problemer.

– Mye psykologi

For hva skjer egentlig i bilmarkedet når så mange biler rett og slett ikke kan brukes i store deler av Oslo?

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg i bilbransjen. Han er ikke i tvil om at det som skjer nå er et skikkelig skudd i baugen for dieselbilene:

– Det har alltid vært mye psykologi i bilmarkedet. Her er vi også i stor grad flokkdyr. Bil er en stor investering. Derfor er man også redd for å gjøre noe "galt", noe som går ut over lommeboka. Det så vi for noen år tilbake, da dieselbilene ble oppfattet som omtrent det eneste riktige å kjøpe. Da var dieselandelen helt oppe i 75 prosent av nybilsalget. De siste årene har den falt kraftig og var i fjor på rundt 30 prosent. Det betyr at mange allerede oppfatter nye dieselbiler som ukurante, sier Benny.

Byrådet i Oslo forbyr dieselbiler på dager med spesielt høy forurensning. Det påvirker også bilmarkedet. Foto: Scanpix. 
Byrådet i Oslo forbyr dieselbiler på dager med spesielt høy forurensning. Det påvirker også bilmarkedet. Foto: Scanpix. 

Denne kan du kjøre mye – nesten uten å bruke drivstoff

Fortsatt smart valg

Han mener også det som nå skjer, vil merkes godt i bruktbilmarkedet:

– Ja, det har alltid vært en sammenheng mellom nybilsalg og verdien på bruktbiler. Typisk at biler som selger godt som nybiler, også er attraktive i bruktmarkedet. Når færre og færre kjøper ny dieselbil, vil det også smitte over til bruktmarkedet. Samtidig er det veldig mange dieselbiler ute i bruktmarkedet, rett og slett fordi de har solgt bra i så mange år. Mange biler og dalende etterspørsel betyr bare én ting: Prisene vil gå ned, mener Benny.

– Og det mener du i hovedsak skyldes psykologi?

– Ja, det gjør jeg. Dieselbilene har nemlig ikke blitt dårligere de siste årene, tvert imot. De har blitt gjerrigere, sterkere og mer fleksible – de har også fått lavere utslipp. Derfor er bil med dieselmotor i praksis det smarteste valget for veldig mange bilkjøpere. Det tror jeg også det vil være i mange år framover. Men samtidig kan det være vanskelig å anbefale noen å kjøpe helt ny dieselbil nå, rett og slett fordi det er så vanskelig å spå etterspørsel og verditap framover, sier Benny.

Bensin, diesel eller hybrid – hva er best?

Hvor i landet man bor

Bileksperten tror vi kommer til å se større geografiske forskjeller i bilprisene framover, på grunn av dieselforbudet i Oslo.

– Vi skal huske at dette ikke bare gjelder de som bor i Oslo. Veldig mange bor i kommuner rundt, og pendler enten til Oslo eller kjører gjennom byen på vei til jobb. Dieselforbudet angår derfor veldig mange. De tenker seg nok om flere ganger før de kjøper dieselbil nå. I andre deler av landet er ikke dette noen problemstilling, dermed vil nok de også se mer positivt på dieselbilene i mange år framover.

Trenden de siste årene har gått mot at stadig færre har kjøpt småbil med diesel. Her handler det nå om bensin, hybrid – eller elbil.

Ladbare hybrider

Enn så lenge har større biler og særlig SUV-er høy dieselandel. Men også her skjer det nå mye i markedet. De ladbare hybridene kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet og har på kort tid sikret seg store markedsandeler.

På småbiler som nye Ford Ka + er det nesten utelukkende bensin som gjelder nå.
På småbiler som nye Ford Ka + er det nesten utelukkende bensin som gjelder nå.

– Det er et veldig interessant fenomen, fordi mange vil oppleve at en ladbar hybrid i praksis har langt høyere drivstofforbruk, enn en tilsvarende bil med dieselmotor. De ladbare hybridene går nemlig svært kort på bare strøm. De er smarte hvis du har mye småkjøring og kan lade ofte. Men på langkjøring blir forbruket fort mye høyere enn det ville vært med dieselmotor under panseret, sier Benny.

– Du blir jo fremstilt som dum hvis du kjøper dieselbil nå

Ikke vente med å selge

– Hva er ditt konkrete råd til de som skal kjøpe bil nå?

– Først må jeg få si at det ikke er enkelt å gi råd om dette. Men jeg mener fortsatt at man bør kjøpe bil ut fra bruksmønster og behov. Så bør man naturligvis også ha med framtidig verditap i vurderingen. Det er det store usikkerhetsmomentet for dieselbilene nå. Men skal du ha stor bil og kjører mye, da mener jeg fortsatt at dieselmotor er smart.

– Hva med de som har dieselbil og frykter at de ikke vil få solgt den?

– Store familiebiler og SUV-er vil fortsatt være attraktive med dieselmotor i mange år framover. Har du derimot en småbil med dieselmotor, kan det nok bli tyngre å selge. Da er det bare én ting å gjøre: Tilpasse prisen til markedet. Og hvis planen er å selge bilen uansett, tror jeg ikke det er noe poeng i å vente. Diesel blir ikke mer kurant i årene som kommer, her går det nok helt klart andre veien, avslutter Benny.

Kommentar: – Dette er helt på trynet

Broom-Benny med en bilmodell som tydelig viser hvor fort utviklingen går. Mitsubishi Outlander selges nå nesten utelukkende som ladbar hybrid, svært få av de som kjøper den velger dieselmotor.
Broom-Benny med en bilmodell som tydelig viser hvor fort utviklingen går. Mitsubishi Outlander selges nå nesten utelukkende som ladbar hybrid, svært få av de som kjøper den velger dieselmotor.