I 2006 oppfordret den sittende rødgrønne regjeringen norske bilister til å kjøpe dieselbiler. De argumenterte med at bilene var mer miljøvennlige og avgiftssystemet ble lagt om slik at det ble billigere å kjøpe biler med dieselmotor.

Men man glemte å ta hensyn til en viktig ting: Lokal forurensning. Dieselbiler slipper gjennomgående ut langt mer NOX-gasser enn bensinbiler.

Særlig på dager med kaldt og klart vær, med lite vind, er problemet med lokal luftforurensning ekstra stort.

Foreløpig er det lagt opp til dieselforbud i Oslo på tirsdag og onsdag på grunn av akutt luftforurensning. Forbudet vil gjelde for personbiler. Nyttekjøretøy omfattes ikke av forbudet.

– Nå er tidenes største svindel mot norske bilister en realitet. Dette var en del av det geniale klimatiltaket til den rødgrønne regjeringen. Ikke bare anbefalte de folk å kjøpe dieselbil – de la også om bilavgiftene for å gjøre det billigere. Det førte til at mange kjøpte en dieselbil de nå ikke får brukt, sier stortingsrepresentant Mazyar Keshvari (Frp).

Bør kreve erstatning

Han viser til at det er blitt mye vanskeligere å få solgt dieselbiler og at industrien produserte langt flere biler med dieselmotorer som var rettet mot det norske markedet.

– SVINDEL: Mazyar Keshvari (Frp) mener at dieselbileiere har god grunn til å føle seg lurt.
– SVINDEL: Mazyar Keshvari (Frp) mener at dieselbileiere har god grunn til å føle seg lurt. Foto: NTB Scanpix

– Jeg mener at forbrukere som kjøpte dieselbil på anbefaling fra den rødgrønne regjeringen bør ha krav på erstatning, sier Keshvari.

– Det er et faktum at vi hadde hatt langt færre dieselbiler om ikke myndighetene hadde anbefalt oss å kjøpe det.

Keshvari tar til orde for hyppigere vasking av veiene for å få vekk svevestøvet og at man gjør det gratis å kjøre kollektivt når luftkvaliteten er på sitt verste.

185 dør for tidlig

Ifølge Folkehelseinstituttet fører luftforurensningen i Oslo til at 185 personer dør for tidlig hvert år. Beregningene viser at luftforurensningen er skyld i 1753 tapte leveår totalt.

– Når vi vet at så mange mennesker blir rammet av den dårlige lufta er vi nødt til å sette inn tiltak. Spesielt barn, eldre og personer med luftveis- eller hjerteplager er særlig utsatt, sier Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV) til TV 2.

Hun satt ikke selv i regjeringen som la om avgiftene som gjorde dieselbiler mer prisgunstige, men hun tar sitt eget parti i forsvar:

– I dag har vi mer kunnskap enn vi hadde den gangen, og for meg som ordfører i Oslo er det viktig å anerkjenne at vi har et folkehelseproblem knyttet til luftforurensning. Jeg tror at folk i Oslo og Akershus forstår alvoret og er villige til å være på denne dugnaden når vi vet hvor mange som får alvorlige helseproblemer som følge av luftkvaliteten.

FORSTÅR BILISTENE: Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV) forstår at forbudet vil gi enkelte bilister problemer, men at hensynet til barn og personer med helseplager må veie tyngst. 
FORSTÅR BILISTENE: Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV) forstår at forbudet vil gi enkelte bilister problemer, men at hensynet til barn og personer med helseplager må veie tyngst.  Foto: AFP Photo

Ikke gratis kollektivtrafikk

Borgen erkjenner at personbilforbudet vil gi ulemper for mange, men hun viser samtidig til at Oslo har et godt utbygd kollektivsystem.

– Såvidt meg bekjent er det ikke planlagt å gjøre kollektivtrafikken gratis på de dagene det gjelder, men vi vil fortløpende vurdere å kjøre flere avganger, sier Borgen.

Keshvari er enig i at man må sette inn akuttiltak på dager med elendig luftkvalitet, men han mener at man må jobbe langsiktig.

– Da vi satt i byråd opplevde vi en eventyrlig vekst i kollektivtrafikken i Oslo. I regjering har vi satset på hybrid- og lavutslippsbiler. Den typen tiltak gjør at man slipper å innføre forbud, sier Keshvari.

Ordfører Borgen er enig i det.

– Oslo har i mange vintre på rad overskredet grenseverdiene for utslipp, og vi jobber med en rekke tiltak for å bedre situasjonen, sier hun.