Nettavisen, Bik Bok og solkjeden Brun og Blid er alle nominert til «Årets gullbarbie».

Prisen går til den «reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst» og deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press.

– De bygger opp under gamle kjønnsroller og driver med innholdsproduksjon som kan ses på som veldig seksualisert, sier leder for Press, Karoline Steen Nylander, til TV 2 om Nettavisens nominasjon.

– Pussig

Side2 regnes som Norges største nettmagasin for kvinner og er en del av Mediehuset Nettavisen. Redaktøren mener de ikke fortjener verstingprisen.

Se debatten mellom Side2-redaktøren og Press-lederen i videovinduet øverst i saken!

– Jeg syns nominasjonen er litt pussig. Vi ønsker å fortelle våre kvinnelige lesere at de er bra nok som de er, sier redaktør for Side2, Vibeke Johnsen, til TV 2.

«Slik skal du se ut nå»

Redd Barnas ungdomsorganisasjon trekker frem flere eksempler på artikler de er kritiske til.

– Saker jeg syns man bør skamme seg litt over, er: «Så mye koster Kim Kardashians skjønnhetspleie», «på dette tidspunktet er det best å barbere leggene» og «slik skal du se ut nå», sier Nylander.

Side2-redaktøren påpeker at flere av sakene de kritiseres for, er reklamesaker, såkalt innholdsmarkedsføring, som hun ikke har redaktøransvaret for.

– Men kan dere bli bedre?

– Vi har alltid et forbedringspotensial og vi hører alltid på kritikk, enten vi er enig i den eller ikke, sier Johnsen.

«Årets gullbarbie» deles ut 5. februar. I fjor var det Dagbladet som stakk av med prisen.