Alt du trenger å vite om Opels nye elbil-sensasjon

Nordmenn velger toppmodellen med "alt" av utstyr.

Opels nye Ampera-e er en etterlengtet suksess for Opel  – allerede før den første bilen leveres.  
Opels nye Ampera-e er en etterlengtet suksess for Opel – allerede før den første bilen leveres.  

Med en realistisk rekkevidde per lading på nesten 40 mil til en prislapp på 300.000 kroner, sies Opels Ampera-e å kunne snu elbilmarkedet opp/ned.

Og det ser ut til at norske forbrukere er enige. Uten å oppgi noen harde tall, melder Opel om enorm pågang i Norge.

PR-sjef Stein Pettersen bekrefter til Side3 at det er snakk om et firesifret antall nordmenn som har bestilt. Vi antar det tallet er nærmere femsifret enn tresifret.

Les også: Ampera-e: Dette er bilen flest nordmenn venter på

Mange nysgjerrige har spørsmål om plass, pris og faktisk rekkevidde for Opels Ampera-e. Her tar vi for oss detaljene det er greit å vite om:

Om du velger 'rubb og stubb' av utstyr, så koster den 333.200 kroner. 
Om du velger "rubb og stubb" av utstyr, så koster den 333.200 kroner. 

Pris på Ampera-e

Opel annonserte prisen på Ampera-e i midten av desember 2016, men det var eksklusiv leveringskostnaden.

Ampera-e vil derfor få en reell startpris på 299.900 kroner.

Bilen leveres bare i én utstyrsgrad - Premium - men det kommer to mulige tilleggspakker: Komfortpakke med perforete skinnseter, Bose lyd og baksetevarme, samt en førerassistentpakke med skiltgjenkjenner, blindsonevarsling, ryggekamera og noe annet.

I tillegg kan en velge en lakkoppgradering til 3500 kroner.

I "verste fall" blir prisen 333.200 kroner, ifølge Opel. Da er leveringskostnad inkludert i prisen. Variasjoner kan imidlertid komme hos forhandlere.

Les også: Opel Ampera-e: - Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler

Opel opplyser til Side3 at 70 prosent bestiller Ampera-e med høyeste utstyrsnivå.

Se komplett pris- og utstyrsliste her (per 19. desember 2016).

Dato for Ampera-e i Norge

På grunn av den høye interessen fra nordmenn, er lanseringen av Ampera-e fremskyndet i Norge.

De første bilene kommer til Norge i juni 2017.

Opel har uttalt at alle biler som var bestilt innen 13. desember vil bli produsert i løpet av 2017. Så kan en regne med levering ikke altfor lenge etter det.

Slik ser den ut innvendig, delikat og moderne med en stor skjerm sentralt plassert.  
Slik ser den ut innvendig, delikat og moderne med en stor skjerm sentralt plassert.  

Rekkevidde for Ampera-e

Ampera-e har et lithium-ion-batteri under gulvet med en kapasitet på 60 kilowattimer.

Både i reklame og redaksjonelle artikler oppgis det at Ampera-e har en rekkevidde på over 500 kilometer. Det er imidlertid ifølge den svært optimistiske NEDC-standarden (New European Driving Cycle) vi ofte bruker i Europa.

I USA opereres det med en mer realistisk standard, den såkalt EPA-standarden. Her oppgis rekkevidden på tvillingbilen Chevrolet Bolt EV til å være 238 miles - 383 kilometer.

Det harmonerer godt med den globale rekkeviddestandarden WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures).

Ifølge Opels beregninger vil Ampera-e ha en rekkevidde på 380 kilometer etter WLTP.

"We estimated a combined WLTP range larger than 380 km, based on development tests approximated to the speed profile defined in the WLTP driving cycle (shortened test procedure).

The WLTP driving cycle is based on real driving profiles and is therefore closer to real life than the legally binding New European Driving Cycle (NEDC). However, the range in your everyday use will vary. In practice, factors such as road characteristics, weather conditions, driving style or additional load influence the range".

Ampera-e har tre forskjellige innstillinger for å regenerere elektrisitet under kjøring. "Drive" er normalinnstillingen, mens "Low" vil sørge for enda mer strøm på batteriet når du slipper opp gassen.

Den kraftigste innstillingen, "Regen on demand", må aktiveres med en egen hendel. Her skal motorbremsen være så sterk at den kan gjøre bremsen overflødig.

Ytelser i Ampera-e

Ampera-e oppgis å ha 204 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 360 nm.

Det betyr at doningen gjør unna 0-100 km/t på 7,3 sekunder. 0-50 km/t går på 3,2 sekunder. Ampera-e vil ikke være noen sinke i en forbikjøring heller, 80 til 120 km/t tar 4½ sekund.

Totaltvekten på bilen inkludert batteriene på 430 kg er litt over 1,6 tonn.

Alle batteriene ligger i bunnen av bilen, det gir god plassutnyttelse.
Alle batteriene ligger i bunnen av bilen, det gir god plassutnyttelse.

Mål, plass og bagasjerom i Ampera-e

Opel Ampera-e har beskjedne utvendige mål, med en lengde på 4,16 meter og en bredde på 1,77 meter. Høyden er samtidig på snaut 1,6 meter.

Så hvordan er det med plassen i bagasjerommet? Med baksetene i normal stilling er bagasjerommet på 381 liter målt opp til underkant av hodestøttene på bakseteryggen, altså ikke helt opp til taket.

Fra gulv og opp til forseterygg (underkant av hodestøtte) med bakseteryggen nedfelt får du 863 med lagringsplass med utsikt gjennom bakruta. Fra gulv og opp til taket, med bakseteryggen nedfelt, har du 1274 liter tilgjengelig.

Ampera-e er ellers en femseter. Opels digitale kjøreassistent OnStar er standard. Det er også Isofix-fester i de to ytterste baksetene samt seteoppvarming både foran og bak foruten midtsetet.

Foran sitter en 10,2 tommers berøringsskjerm. Bilen er utstyrt med Apple Car Play og vil også støtte Android Auto når det kommer til Norge.

Flere bil og motorsaker fra side3.no finner du her:

Les også: Vi har allerede vært på tur med Opels nye elbil - les mer her: