Skodas tøffeste blir ny – og bedre

Dette er faktisk Norges mest solgte stasjonsvogn.

Skoda oppgraderer offroad-utgaven av Octavia, slik ser nye Octavia Scout ut.
Skoda oppgraderer offroad-utgaven av Octavia, slik ser nye Octavia Scout ut.

Familiebilen Octavia har vært en stor suksess for Skoda i mange år.

Stasjonsvognutgaven har vært Norges mest solgte stasjonsvogn i flere år, det er ingen dårlig prestasjon i en klasse der konkurransen virkelig er tøff.

Nå er det klart for en midtlivs-oppdatering av Octavia. Det er snakk om en rekke endringer, både utenpå og inni. Nå kommer disse også til "offroad-utgaven" av Octavia, Scout.

Beskytter mot skader

Med høyere bakkeklaring, firehjulsdrift og en rekke smarte løsninger er den svært godt tilpasset det norske markedet.

Nå kan Scout også leveres med kombinasjonen 2-liters dieselmotor på 150 hk, 4x4 og DSG-automat, det kan nok fort bli det mange norske kunder vil gå for.

Scout har den fått samme store oppgradering som resten av Octavia-familien. Det betyr blant annet et mer karakteristisk panser, ny front med bredere grill og ekstra lys, dessuten adaptive LED-lys.

De sølvfargede panelene foran og bak bidrar til det tøffe uttrykket og beskytter samtidig mot skader. Plastdeksler under hele bilen beskytter ytterligere mot skader ved kjøring i tøft terreng.

Fronten er der faceliften vises best, ellers er oppdatert Scout temmelig lik forgjengeren. 
Fronten er der faceliften vises best, ellers er oppdatert Scout temmelig lik forgjengeren. 

Derfor er dette den norske hytte-favoritten

Offroad-funksjon

Firehjulsdriftsystemet med en elektronisk styrt hydraulisk flerplateclutch skal sørge for maksimalt veigrep i alle situasjoner.

Nye Scout er også utstyrt med elektronisk differensialsperre på både for- og bakakselen. Dette bidrar ytterligere til sikkerheten og komforten uavhengig av føre. For tryggere kjøring i tøft terreng kan bilen også leveres med en offroad-funksjon. Denne vil sørge for at farten holdes konstant, uten at sjåføren trenger å bremse.

Skoda er gode på smarte interiørløsninger. Det gjelder også Octavia Scout, og blant funksjonene man finner i bilen er et oppvarmet ratt og seter med en Thermo-Flux-funksjon som fra tid til annen øker gjennomstrømningen av luft i setene og på den måten gir økt komfort.

Hadde en pause – så kom den tilbake

Tre motorer

Bagasjerommet rommer mellom 610 og 1740 liter. Takket være bredden på mer enn én meter, er det også fleksibelt med tanke på lastens form.

Skulle man ha behov for større plass, har Octavia Scout mulighet for å trekke en tilhenger på inntil to tonn avhengig av motor.

Bilen leveres med tre forskjellige motorer – én bensinmotor og to dieselmotorer.

Ny Octavia Scout kommer til Norge i mai neste år.
Ny Octavia Scout kommer til Norge i mai neste år.

Her er spesifikasjonene:

1,8 TSI: 180 hestekrefter, toppfart 216 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,68 liter/mil, 158 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 150 hestekrefter, toppfart 207 km/t, 0-100 km/t på 9,1 sekunder, blandet forbruk 0,50 liter/mil, 130 gram CO2 per km.

2,0 TDI: 184 hestekrefter, toppfart 219 km/t, 0-100 km/t på 7,8 sekunder, blandet forbruk 0,51 liter/mil, 133 gram CO2 per km.

Kommer i mai

Toppversjonen Columbus byr på en 9,2-tommers infotainmentskjerm og en egen LTE-modul (simkortmodul) som gir passasjerene tilgang til en Wi-Fi-hotspot.

En rekke førerassistent-systemer er også på plass. Innovasjoner som Trailer Assist, blindsonevarsling og Rear Traffic-varsling (varsler om trafikk fra sidene og bakfra ved rygging) bidrar til en tryggere hverdag.

Skulle uhellet være ute, vil Pre-crash kollisjonsbeskyttelse sørge for å lukke alle vinduer, soltaket og stramme beltene i forsetene. Systemet er koblet sammen med Front Assist-funksjonen som også inkluderer fotgjengergjenkjenning og automatisk nødbrems ved bykjøring.

Nye Octavia Scout vil være hos forhandlerne i Norge fra mai neste år. Priser skal være klare i løpet av januar.

Scout i duell: De er ganske like – helt til du ser på prislappen!

Ny teknologi: Se mer i videovinduet under:

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp