Går ned i pris allerede før den er i Norge

Spesielt èn variant passer norske avgifter godt.

BMW 5-serie er klar i en helt ny generasjon. Nå er de norske prisene klare. I første omgang er det fire motoralternativer som er tilgjengelig.
BMW 5-serie er klar i en helt ny generasjon. Nå er de norske prisene klare. I første omgang er det fire motoralternativer som er tilgjengelig.

Det er ikke lenge siden BMW slapp bildene av siste generasjon av familiebilen 5-serie.

Bilen som kommer på markedet i Norge neste år, blir den syvendegenerasjonen. Og aldri har konkurransen vært tøffere enn den er akkurat nå.

Hovedårsaken til det er like enkel som den må være frustrerende for BMW og Audi – og heter Mercedes E-klasse.

Sistnevnte har nemlig blitt en ny målestokk i dette segmentet. Og nå gjelder det for de to andre å følge opp. BMW er først ute.

Så tøff kan BMWs nye familiebil bli

Alle kan leveres med xDrive

For å klare det, må de ikke bare treffe med design, utstyr og teknikk, men også med prisene. Derfor er det neppe tilfeldig at de legger seg veldig tett opptil konkurrenten.

I forbindelse med lanseringen av 5-serie sedan (stasjonsvogn kommer litt senere) er det fire motoralternativer du kan velge mellom – to med diesel- og to med bensinmotorer. Alle er tilgjengelig med firehjulsdriftsystemet xDrive som tilvalg.

Interiøret i nye 5-serie minner mye om det du finner i storebror 7-serie. 
Interiøret i nye 5-serie minner mye om det du finner i storebror 7-serie. 

Nei, det er ikke tilfeldig at denne testes på en racerbane

Innstegsmodellen

I oktober fikk vi prisene på nye 5-serie. I mellomtiden har det kommet nye bilavgifter som vil gjelde fra nyttår. Og de gjør at BMW-en går ned i pris, før den har rukket å komme til landet.

Her er det snakk om priskutt fra 11.000 – 78.000 kroner. Prisene er ikke finregnet på, men vi i Broom har fått et estimat. Innstegsmodellen 520d blir skulle opprinnelig ha startet på 492.900 kroner. Nå vil den koste fra 478.000 kroner.

520d har en firesylindret, 2-liters motor på 190 hk. Den gjør 0-100 km/t på 7,7 sekunder (7,5 med xDrive), og har et oppgitt blandet forbruk på kun 0,42 l/mil.

Skal du ha xDrive på denne, koster det nå 547.000 kroner.

BMW M5: Møtet med en helt, som nesten går helt galt

Spreke motorer

Ønsker du deg en større dieselmotor, går du for 530d. Da får du også seks sylindre, og dessuten hele 265 hk.

Denne fikser 0-100 km/t på bare 5,7 sekunder, og vil koste deg fra 652.0000 kroner.

Hvis du heller vil ha bensin kan du velge enten 530i eller 540i. Førstnevnte har fire sylindre, mens 540i har seks. Men begge er råsterke.

530i har 252 hk og gjør 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Denne koster fra 614.000 kroner.

540i har hele 340 hk, noe som gjør den til en skikkelig GTI-killer. 0-100 km/t tar bare 5,7 sekunder. Prisene starter på 754.000 kroner.

BMW 5-serie: Billigere – og nå med firehjulsdrift

Flere på vei

Etter hvert kommer det naturligvis langt flere motorer. Ikke minst blir den ladbare hybriden 530e iPerformance interessant for det norske markedet.

Denne kombinerer en elmotor med en bensinmotor på 2-liter. Totalt skal effekt på lande på 252 hk, med et dreiemoment på hele 420 Nm.

Den elektriske rekkevidde er oppgitt til 50 kilometer, mens oppgitt blandet forbruk er 0,19 l/mil.

NB: Broom er akkurat nå i Portugal, der vi tester bilen. Vi kommer veldig snart tilbake med vårt førsteinntrykk av den viktig nyheten. Følg med!

Med M-pakke får BMW 5-serie et ekstra sporty utseende. 
Med M-pakke får BMW 5-serie et ekstra sporty utseende. 

Topp 10: De mest pålitelige bilene