Se – nå finner du den i bruktmarkedet
Denne har mange ventet lenge på.
Den norske importøren av Alfa Romeo opplever ikke akkurat en medgangsbølge for tiden.
Men nå har de i alle fall endelig fått sin nye modell Giulia på plass. Den er enn så lenge kun tilgjengelig som sedan, som ikke er så positivt for det norske markedet.
At denne er høyst velkommen, ikke minst blant mange Alfa Romeo-fans, er det imidlertid ingen tvil om.
Og for de som vil forsøke å spare penger, er det også dukket opp noen eksemplarer i bruktmarkedet. I skrivende stund ligger det faktisk hele ni til salgs her i Norge.
Den billigste blir din for knappe 500.000 kroner.
Dette blir en av de viktigste bilene deres noensinne
Litt å spare
Dette er en Giulia 2,2 JMTD Super. Det betyr at du får 180 hesters dieselmotor og bakhjulsdrift.
Med manuell girkasse, slik bilen vi har funnet har, er startprisen 418.000 kroner.
Men inkludert det utstyret som følger bilen, samt vinterdekk, ville nok listeprisen ligge på rundt 530-540.000 kroner. Så noe en viss besparelse er det altså, om du ikke er avhengig av å spekke bilen selv.
Broom-Benny avduket Alfas nye sportsbil
Bra utstyrt
Her får du litt spesiell gråfarge (Lipari Grey), med sort skinninteriør. Super-betegnelsen betyr at du har mellomste utstyrsnivå (toppnivået er Quadrifoglio).
Men egentlig er det hvilke pakker du bestiller som avgjør hvor godt utstyrt bilen er. I dette tilfellet er både Sportspakke med adaptive lys, oppgradert klimapakke, kaldt land-pakke, komfortpakke, elektriske seter-pakke og kjøre assistentpakke inkludert.
Kort sagt er det ekstrautstyr for rundt 100.000 kroner. I tillegg får du med vinterdekk.
Brooms bilguide: Over 700 har bidratt – nå er det din tur!
Alfa Romeo som pendlerbil: Fornuft eller galskap?
Går godt
2,2-liter dieselmotoren er den eneste som er tilgjengelig på bruktmarkedet. Her får du et bra fraspark, og med manuell girkasse (6 trinn) gjør den unna 0-100 km/t på 7,2 sekunder.
Den klarer seg også med et svært lavt forbruk, på bare 0,42 l/mil.
Hvis du finner en bil med automatgirkasse, blir imidlertid både forbruk og ytelser enda litt hvassere. Den sparer 0,1 sekund på sprintøvelsen, samtidig som blandet forbruk kuttes til 0,4 l/mil.
Klikk her for å se hele annonsen
Helt ny
Giulia er altså en helt ny skapning i Alfa Romeo-familien. Designet er blitt lovpriset lenge allerede, og følger opp det italienske merkets tradisjoner. En Alfa Romeo blir lagt merke til.
Interiøret har også fått et betydelig løft fra tidligere modeller, og nå satses det på et nytt infotainmentsystem, med menyhjul i stedet for touchskjerm.
Les Bennys bruktbilguide på Alfa Romeo 156