Tidene forandrer seg. Det samme gjør biltrendene. Nå kanskje fortere enn noen gang.

Et veldig synlig bevis på det er Toyotas helt nye crossover C-HR. En kul liten sak der design og image er viktigere enn de rent praktiske egenskapene.

Med andre ord en helt ny nisje for Toyota, som mange først og fremst kanskje forbinder med snusfornuft forutsigbarhet og en driftssikkerhet utenom det vanlige.

Det er derfor med stor spenning vi entrer nye og a-typiske Toyota C-HR for å gi oss spanske landeveier i vold. For å finne ut hva som egentlig bor i nykommeren. En bil som Toyota selv har stor tro på skal selge godt og som også skal bidra til å lokke nye kjøpere over til merket.

Prisene starter på hyggelige 315.900 kroner, mye takket være den hybride drivlinjen på 122 hk, som vi kjenner fra Toyota Prius.

Nye Toyota C-HR er en moderne og kompakt crossover. 90 prosent av salget i Norge blir med forhjulstrekk, men du får den også med firehjulsdrift.  
Nye Toyota C-HR er en moderne og kompakt crossover. 90 prosent av salget i Norge blir med forhjulstrekk, men du får den også med firehjulsdrift.  

Kjøreglede:

Vel ute på veien legger vi først merke til hvor stille bilen går, Det er, de store hjulene til tross, lite dekkstøy, det er lite vindsus og motoren høres knapt.

I tillegg er bilen komfortabel, med lett, presis styring godt tilpasset fjæring enten men kjører i by eller på landevei. På skikkelig dårlig og hullete bygdevei derimot oppleves fjæringen som litt for hard og dermed ukomfortabel.

Ellers kjører bilen godt og stabilt, selv i høye hastigheter. Setene er gode og interiøret moderne og innbydende. Raust utstyrsnivå trekker heller ikke akkurat ned trivsels-faktoren om bord.

Motoren og den hybride drivlinjen som kommer fra Toyota Prius fungerer godt og byr på greit, men ikke noen overflod, av krefter.

Som så ofte før må vi få rette en liten moraliserende pekefinger til Toyota når det gjelder den trinnløse automat-girkassa. Den trekker dessverre ned både kjøreinntrykket og kjøregleden.

Særlig ved akselerasjon drar motoren opp i høyt turtall, uten at resultatet blir stort annet enn støy. Den litt direkte kjørefølelsen som understell og styring står for, blir lidende under dette. Det er litt synd at Toyota ikke klarer å stramme opp girkassa noe mer.

Men det er også eneste ankepunktet her. De fleste kan nok leve helt fint med det som det er, men det kunne vært enda bedre.

Les om nye Toyota Prius her:

Toyota har blitt litt mer løsslupne når det gjelder design. Bakfra er C-HR kanskje mer spesiell enn direkte vakker. 
Toyota har blitt litt mer løsslupne når det gjelder design. Bakfra er C-HR kanskje mer spesiell enn direkte vakker. 

Interiør og plass:

Interiøret er tøft og moderne med mye vekt på design. Samtidig som det er intuitivt og det er lett å bruke alle funksjoner. Noen liker kanskje ikke at skjermen er plassert så høyt oppe på dashbordet, da det kan ta litt av utsynet. Vårt inntrykk er at plasseringen er fin og skjermen er stor og lettlest, når man for eksempel kjører etter navigasjonsanlegget.

Vi liker også det det innvendige designet. Den blå stripen går fra dør til dør over dashbordet og er både dekorativ og gir en fin helhet. Ellers er det litt «lag, på lag-design» på selve dashbordet, uten noe annet formål enn å skape noe nytt og annerledes. Kanskje litt meningsløst, men også litt kult og pent å se på.

Forsetene er gode og det samme er plassen foran. Plassen i baksetet er ikke kjempestor, hverken i høyden eller plassen til knærne om den som sitter foran har setet langt bak. Til barn og ungdom vil det fungere, men til voksne er det snaut. Baksetet er heller ikke regulerbart i lengderetning.

Bagasjeplassen derimot er overraskende god, for denne biltypen å være og byr på 377 liter.

Les testen av Toyota RAV4 hybrid her:

Motor og drivverk er det samme i C-HR som på siste generasjon Toyota Prius. 
Motor og drivverk er det samme i C-HR som på siste generasjon Toyota Prius. 

Motor:

90 prosent av bilene som skal selges i Norge vil ha den hybride drivlinjen som vi kjenner fra Toyota Prius. Det vil si en 1,8-liters bensinmotor og en batteripakke og en elmotor som bidrar ved behov. Bilen har forhjulstrekk. Det er ikke en ladbar hybrid.

Den samlede effekten er på 122 hk og bilen gjør 0-100 km/t på 11 sekunder, mens toppfarten er på 170 km/t.

Toyota C-HR kan også leveres med en 1,2-liters bensinmotor med turbo og 116 hk. Den varianten kan du også få med firehjulsdrift, da starter prisene på 370.400 kroner. Rundt 10 prosent av C-HR-salget i Norge vil være den varianten.

Dette er en annen viktig SUV-nyhet nå:

Dørhåndtaket på bakdøren, den store bakspoileren og  mulighet for kontrastfarge på taket er bare noe av det som skiller C-HR fra andre Toyota-modeller. 
Dørhåndtaket på bakdøren, den store bakspoileren og mulighet for kontrastfarge på taket er bare noe av det som skiller C-HR fra andre Toyota-modeller. 

Design:

Denne bilen er proppfull av design. Det er linjer og vinkler nesten over alt. Kanskje litt mye synes noen – men tøff og annerledes synes vi. Og ikke minst veldig ulikt Toyota. Her tør de å ta sjanser.

Fronten er ikke ulik de siste modellene fra Toyota, bare litt mer utagerende. Men resten av skiller seg kraftig ut fra alt annet. Bilen er en femdørs og noe imellom en liten stasjonsvogn og en kompakt SUV. Det vi nå kaller en crossover.

C-HR bygger på en ny plattform som gir lavt tyngdepunkt og tillater lang akselavstand. Begge deler er gunstig med tanke på både plassen om bord og for kjøreegenskapene.

En kul og annerledes detalj er dørhåndtakene til bakdørene. De sitter på toppen av døra og utgjør en profil som går videre til spoileren over bakruta.

Vår testbil i Dynamic-utgave har også tofarget tak i sort, som tar opp igjen fargene i felgene. Man kan alltids være skeptisk til designet. Men det er i alle fall liten tvil om at bilen blir lagt merke til. Det samme kan ikke sies om alle Toyota-modeller.

Brooms bilguide: Fortell oss om bilen din

Interiøret har en litt intim atmosfære og også innvendig byr C-HR på mye design 
Interiøret har en litt intim atmosfære og også innvendig byr C-HR på mye design 

Miljø og økonomi:

En kul og morsom bil behøver heldigvis ikke være noen miljø-versting.

Det er nye C-HR et godt eksempel på. Med den hybride drivlinjen oppgis bensinforbruket til 0,38 l/mil. Det blir nok i praksis noe høyere, men neppe veldig mye. CO2-utslippet er oppgitt til hyggelige 86 g/km. Helt klart godkjent det også.

Startpris på 310.000 kroner er slett ikke ille. Snarere tvert imot. Det er gunstig. Igjen takket være lavt forbruk / utslipp og dertil hyggelige avgifter.

Vårt førstevalg er en Dynamic med Tech-pakke. Da får man en fin og godt utstyrt bil med det det meste av moderne sikkerhet- og førerassistent systemer. 354.000 kroner er prisen da og det er fortsatt gunstig med tanke på hva man faktisk får her.

Det man også får er Toyotas nesten legendariske driftssikkerhet og gode ettermarkeds-tjenester.

Tradisjonelt holder brukt Toyota seg godt i pris. Det er ingen grunn til å tro at C-HR ikke følger opp dette.

Klar for tøffere Toyota? Sjekk denne:

Konklusjon:

Gunstig pris, annerledes og kult design, miljøvennlig, relativt romslig, moderne og velkjørende. Kombiner dette med Toyotas driftsikkerhet og vel utbygde service-nett, ja så skal det faktisk en god del til for at denne bilen ikke blir en grei suksess.

Toyota C-HR Hybrid:

  • Motor: 1,8-liter bensin + elmotor
  • Effekt: 122 hk / 300 Nm
  • 0-100 km/t: 11 sek.
  • Toppfart: 170 km/t
  • Forbruk: 0,39 l/mil
  • L, B, H: 436 - 179 - 155 cm.
  • Pris fra: 315.900,-
  • Pris testbil: ca. 354.000,-

C-HR er bilen for deg som vil skille deg litt ut, men som allikevel ikke akkurat er "vill og gal".

Vi tipper Toyota kommer til å hente en del nye kunder med denne. Det er vel på sett og vis meningen også. De kundene som synes Auris, Prius og RAV4 blir litt i overkant trauste.

Slik sett er Toyota C-HR nok en smart bil fra den japanske produsenten.

Les også: Dette er vårt førsteinntrykk av Toyota C-HR