Denne bilen skal lanseres først i Norge

Det er ikke akkurat dagligdags!

Opel Ampera-e kommer til neste år – og Norge er første marked ut! 
Opel Ampera-e kommer til neste år – og Norge er første marked ut! 

En av neste års store bilnyheter er akkurat nå på en kjapp Norges-visitt. Vi snakker om Opel Ampera-e. En elbil som har fått utrolig mye oppmerksomhet etter lanseringen på bilutstillingen i Paris tidligere i høst.

Her flytter nemlig Opel grensene i klassen. Ikke bare litt, men mye. Der de fleste elbil-konkurrentene har en rekkevidde på rundt 300 kilometer, slår Ampera-e til med 500. Dermed knuser den de mer folkelige elbilene på rekkevidde – og er interessant for mange flere enn de som så langt har valgt å kjøpe elbil.

– Svært stolte av

I dag har en stor delegasjon fra Opel besøkt Norge og Zero-konferansen.

Og der fikk vi nyheten om at Norge blir det aller første landet Ampera-e skal lanseres i.

– Det er vi naturligvis svært stolte av. Dette viser at den norske elbilsatsingen virkelig blir lagt merke til, også utenfor landegrensene, sier Opels Norges-sjef Bernt Jessen, til Broom.

Ampera-e kommer til å bli et vanlig syn på norske veier utover i 2017.
Ampera-e kommer til å bli et vanlig syn på norske veier utover i 2017.

Denne kan snu opp-ned på markedet for elbiler

Stort trøkk

– Ja, for dette er vel en skikkelig fjær i hatten for dere?

– Det er det absolutt, både for Opel og for elbiler generelt i Norge. Vi er jo vant til å bli sett på som et lite marked. Men i denne sammenhengen er vi virkelig betydelige, sier Jessen som melder om svært stor interesse for Ampera-e.

– Ja, det har nesten vært ekstremt. Jeg har vært med på ganske mye i bilbransjen etter hvert, men også jeg er overrasket over hvor stort dette har blitt. Det er ennå seks måneder til vi lanserer, men trøkket er stort ute hos forhandlerne, sier Jessen som blant annet har en fortid som sjef for Mitsubishi i Norge.

381 liter bagasjerom

Opel skal etter planen begynne å levere ut Ampera-e fra mai/juni.

Med lengde på 4,17 meter plasserer den seg i Astra/Golf-klassen. Bilen har bagasjerom på 381 liter, 1274 liter med baksetene nedfelt. Ampera-e har 60 kWh-batteri, og skal klare 0-100 km/t på kjappe 7,3 sekunder.

– I forhold til responsen så langt, regner dere med at det vil bli ventelister her?

– Vi skal klare å dekke etterspørselen. Men jeg kan ikke garantere at vi klarer å levere like fort som alle ønsker, avslutter Bernt Jessen.

LES MER: – Ordrebunken er skyhøy, nå må vi bare skaffe nok biler

Slik ser den ut inni, Opel går for et design som skiller seg ut i forhold til de øvrige modellene deres.
Slik ser den ut inni, Opel går for et design som skiller seg ut i forhold til de øvrige modellene deres.

Her testes Ampera-e – i lyskryss-duell!