Fargen på bilen din blir bestemt tre år i forveien

Hvorfor kjøper så mange sort, hvitt eller sølv?

Gul og lyseblå er ikke vanlige farger i bilfaunaen lenger, men en av dem er på vei tilbake.  Foto: Citroën
Gul og lyseblå er ikke vanlige farger i bilfaunaen lenger, men en av dem er på vei tilbake.  Foto: Citroën

Gå ut på en hvilken som helst parkeringsplass, og du vil se et hav av sorte, hvite og sølvfargede biler. Men hvem er det som bestemmer at det skal være sånn?

Tenk tilbake på syttitallets fauna av biler i alle mulige farger, inkludert farger som oransje, gul, brun og grønn. Da ville folk ha fargerike biler. Kan en slik trend i så fall komme tilbake?

PPG Industries er et amerikansk gigantselskap som har vært ledende innen lakk i årtier. Bilmagasinet Car and Driver tok nylig en prat med dem, og da lettet PPG litt på sløret når det gjelder hvordan dette med farger til biler fungerer.

Folk satser på det trygge

Det første som mange nok lurer på, er hvorfor enkelte farger, som sort, grå, sølv og hvitt er blitt så populære. Av alle biler solgt på verdensbasis i 2015, hadde hele tre fjerdedeler av dem en av disse fargene. Disse fargenes popularitet (sort og hvit er jo egentlig ikke ekte farger, men det får ligge i denne omgang), skyldes hovedsaklig at folk satser på det trygge.

Så billig får du luksusbilen nå

Volvo er blant de få som har satset på brunfarger de siste årene, men snart vil flere følge etter.
Volvo er blant de få som har satset på brunfarger de siste årene, men snart vil flere følge etter.

Forhandlere vil ha biler i disse fargene, da folk helst vil ha det. Og hvorfor vil folk ha det? Fordi de vet at det vil bli lettest å selge bilen når den dagen kommer, hvis den er sort, grå eller hvit. Bruktbilforhandlere er ikke hyppe på å ta imot røde eller blå biler, så dermed får det hele en selvforsterkende effekt i alle ledd.

Det handler rett og slett om å satse på det trygge. Dessuten er det viktig for veldig mange å ikke skille seg ut. «Tenk hva naboen sier», er fortsatt et uttrykk veldig mange lever etter, og da tør man ikke kjøpe seg en gul eller grønn bil.

Må vente i tre år på fargene

Lakkprodusentene vet derimot at dette ikke vil vare for evig, og det er små tegn her og der til at fargespekteret kan begynne å røre på seg. Bilprodusenter er jo kjent for å være fryktelig konservative, så hvordan velger egentlig de ut hvilke farger de vil ha?

Oransje er en farge som idag mest forbindes med ekstreme superbiler. En oransje Lamborghini er definitivt ikke noe for de som ikke ønsker å skille seg ut. 
Oransje er en farge som idag mest forbindes med ekstreme superbiler. En oransje Lamborghini er definitivt ikke noe for de som ikke ønsker å skille seg ut. 

Snart skal bestselgeren gå mye lenger

PPG forteller at man hvert år ser på alt som har med farger å gjøre. Det kan være farger i motebildet, farger i arkitekturen, farger på elektronikk og farger i naturen. Utfra dette lager man et rikt utvalg fargepaletter som man tilbyr bilprodusentene. Så velger de seg ut de fargene de vil satse på, og deretter justerer lakkprodusenten fargen etter bilprodusentens ønske.

Men dette er en langvarig prosess, og for å sikre at fargen er helt førsteklasses når bilprodusenten får den, må man vente i tre år fra man har valgt ut farger til man får dem.

Hvilke farger kommer?

Dette betyr også at lakkprodusentene vet litt mer om hvilke bevegelser man eventuelt ser i fargetrendene, og de fargene som nå får økt oppmerksomhet fra bilfabrikantene er oransje, brun og gull. Man ser også at lyseblå kommer til å gjøre et comeback. To-tone lakk og matt lakk vil også dukke opp på mer vanlige personbiler, og metallic-lakk med fargeskiftende pigmenter er også noe som kommer i økende grad.

Her kan du lese artikkelen fra Car and Driver

Siden PPGs undersøkelser viser at 60 prosent av nybilkunder anser farge som en «svært viktig faktor» ved kjøp av ny bil, bør det være håp om at man ti år fra nå kan se utover en parkeringsplass uten å se et hav av grått, hvitt og sort.

Å fylle feil farge på bilen kan bli dyrt