Facebook-juks: Tusenvis av nordmenn lar seg lure
Nei, så lett er det ikke å vinne en Tesla...
– Vinn en helt ny Tesla Model S P90 D. Vi vil gjerne gjør noe vilt for en av dere, så nå har du den unike muligheten til å vinne.
Det er budskapet på en Facebook-side som akkurat nå gir seg ut å være fra Tesla Norge.
I skrivende stund har over 18.000 likt dette innlegget, 17.462 har delt det – med andre ord: Her er det mange som tror de kan vinne en bil!
Har kontaktet importøren
Problemet er bare at dette er svindel, fra ende til annen. Tesla Norge står ikke bak siden, og her er det ingen biler som kan vinnes.
– Vi synes dette er beklagelig og jobber for å få fjernet siden fra Facebook. Vi liker naturligvis ikke at noen misbruker merkevaren vår på denne måten. Men dette har skjedd med mange andre merkevarer før, og vi tror ikke det vil føre til varig skade, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.
– Nei, vi gir ikke bort biler på Facebook
Stjele identiteten
De siste dagene har Tesla mottatt flere henvendelser fra personer som har sett siden og som vil advare importøren om det som foregår.
– Det er mange som har et sterkt forhold til Tesla, og som ikke liker at merket blir brukt i en falsk konkurranse som dette, sier Even Sandvold Roland.
Konkurranser som dette på Facebook er slett ikke noe nytt. I beste fall blir brukerne bare lurt, i verste fall kan det handle om identitetstyverier. Man risikerer også å bli bombardert med reklame og meldinger i etterkant. På engelsk kalles fenomenet "likes farming".
Se hvem som skal komme med råtøff el-SUV
Høy standing
Både Mercedes og Audi har opplevd dette tidligere i Norge, også der var premien angivelig å vinne en bil.I etterkant gikk importørene av begge merker ut og gjorde det veldig klart at de ikke sto bak konkurransene.
– Mercedes valgte å låne bort en bil for en helg på Instagram med hasjtag "trøstepremie". Vil dere gjør noen slike "mottiltak" og som et lite plaster på såret for de som er blitt lurt?
– Nå er fokuset vårt å få fjernet denne siden, så får vi se hva vi gjør etterpå, sier Even Sandvold Roland.