Norges lastebileierforbund (NLF) skriver på sine nettsider at pengekravet fra bøter gitt til utenlandske sjåfører, har økt med 28 prosent siden 2013

Nærmere 35.000 krav til en samlet sum på over 250 millioner kroner står ubetalt.

Det er lastebilkusker fra Polen og Litauen som er verst i klassen, ifølge tallene som Statens innkrevingssentral har hentet ut til NLF.

Polske sjåfører er gruppen som skylder mest, med 56,7 millioner kroner utestående.

Betalingsviljen blant sjåfører i Norden er ikke så verst, men den dropper med gang man kommer utenfor Norden.

– Nordmenn, svensker og dansker betalte henholdsvis 90, 89,9 og 82,5 prosent av bøtene. For de tre ikke-nordiske landene på «topplisten» over ubetalte krav, ser vi at innbetalingsprosenten bare er 44,9 prosent. Verst er det i Romania, hvor bare ett av fire krav resulterer i innbetaling, skriver NLF på sine nettsider.

I de nordiske landene kan Statens innkrevingssentral hente inn pengene med makt, men denne muligheten har de ikke utenfor Norden.

– Det medfører absolutt ingen konsekvenser å overse et bøtekrav, og det vet aktørene godt. Det er nettopp her de tjener inn sine profittmarginer, gjennom å regelmessig bryte lover og regler som skal styrke trafikksikkerheten for deg og meg, sier NLF-direktør.

Han foreslår en ordning der bøter kan trekkes via Autopass-brikker, som er påbudt for alle lastebiler i Norge.

Klikk her for å se tallmaterialet til NLF