Endelig får de modellen som kan gi skikkelig comeback
Her har det gått trått i mange år.
De er elsket av bilentusiastene og har en knallsterk merkevare: Men alt har likevel ikke gått på skinner for Alfa Romeo.
De siste årene har vært preget av modelltørke. Alfa-modellene har blitt gamle, oppfølgerne har latt vente på seg – og salget har stupt.
Her har Alfa Romeo i stor grad vært offer for en av de største fusjonene innen bilbransjen. Deres eierselskap Fiat har tatt over amerikanske Chrysler. Og i kjølvannet av det kom en lang periode med mange strategier og mye planlegging, mens nye bilmodeller lot vente på seg.
La en demper på salget
Tidligere i år kom en modell som blir helt avgjørende for at Alfa Romeo skal løfte seg igjen, nemlig Giulia. Det er en bil på størrelse med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.
I starten ble den lansert kun som sedan, noe som legger en klar demper på salget, ikke minst her hjemme. For svært mange kjøpere i denne klassen er det nemlig stasjonsvogn som gjelder. Alfa Romeo har ikke villet si noe om en slik modell er på gang eller ikke, men nå hevder det velinformerte bransje-nettstedet Autonews at stasjonsvogn kommer, sent neste år.
Vi testet Gilulia i Italia – les mer om det her:
Øke salget kraftig
Den vil nok også behøves, hvis Alfa skal klare salgsmålet som er på mellom 75.000 og 100.000 Giulia-eksemplarer årlig, det er mer enn hele merket Alfa Romeo endte på i fjor.
Da solgte de ikke mer enn 70.000 biler og var med det helt i randsonen til å kunne kalles en volumprodusent.
Videre målsetning hos Fiat Chrysler Automobile (FCA) som eier Alfa, er å selge 400.000 Alfaer, allerede i 2018.
Nå blir det nye tider for disse merkene i Norge
Kommer også med SUV
De skal investere fem milliarder euro i produktutvikling, det første resultatet av disse pengene er altså Giulia.
Merket gjør seg også klare til premiere på en annen stor nyhet. Neste måned skal nemlig SUV-en Stelvio vises for første gang, på bilutstillingen i New York. Med den får Alfa endelig en modell i en bilklasse som vokser fort, over hele verden.
Håpet er at både Giulia og Stelvio skal klare å konkurrere mot de tyske premiummerkene i klassen, og salgsmessig bite godt fra seg mot disse.
Ble denne bilen avslørt ved en tabbe, eller..?