– Kundene ringer oss for å klage på fakturaer de har fått fra 1881. Da skjønner vi at det er 1801 som har gitt seg ut for å være oss. Vi oppfordrer kundene til å anmelde, sier Asgeir Ohr, administrerende direktør i Digitale Medier 1881 AS til TV 2.

Søndag fortalte TV 2 at flere titalls kunder føler seg lurt av katalogselskapet 1801 Nummeropplysninga. De blir fortalt at de har en profiloppføring i katalogtjenesten deres på internett, og at kontaktinformasjonen må oppdateres. Kundene tror ofte at dette kun er en formalitet, og klikker på en link de får tilsendt. Men da kommer plutselig regningene, på mellom to tusen og 80 tusen kroner.

– Dokumentasjon på svindel

Våren 2016 skjønte også selskapet bak tjenesten 1881.no at noe ikke stemte, da de begynte å få uvanlig mange klager på saker de ikke kjente igjen. 1881 er den opprinnelige «Opplysningen», som har eksistert i mer enn 130 år. Merkevaren er nå delt i mellom selskapene Opplysningen 1881 og Digitale Medier 1881.

Asgeir Ohr, direktør i Digitale medier 1881. Foto: 1881 
Asgeir Ohr, direktør i Digitale medier 1881. Foto: 1881 

– Vi har fått ganske mange telefoner, fra ulike plasser i Norge. Til å begynne med registrerte vi det ikke systematisk, men så begynte vi å se at det var et mønster. Da begynte vi å notere oss sakene, sier Ohr.

Etter sommeren har de registrert klager fra 30 misfornøyde kunder, som tror de er oppringt av 1881, men som i virkeligheten er oppringt av 1801. I tillegg kom det minst 30-40 klager våren og sommeren i år, før 1881 skjønte hva som foregikk.

– Vi har nå samlet minst 100 sider med dokumentasjon. 1801 sender ut mailer med blant annet fakturaer til kundene, der de skriver at de er 1881, sier Ohr til TV 2.

I tillegg til at minst halvparten av kundene som føler seg lurt av 1801 har anmeldt forholdet, har 1881 levert den skriftlige dokumentasjonen de har samlet til tingretten.

30.september leverte 1881 en begjæring om midlertidig forføyning overfor 1801 Nummeropplysninga, for å få stanset dem i å utgi seg for å være 1881. Sør-Trøndelag Tingrett skal ta stilling til dette spørsmålet 1. november.

– Hva synes du om det som nå kommer frem om 1801?

– Det er veldig kjedelig for oss som prøver å drive seriøst, og for kundene våre som tror det er oss. Vi er et nettsted med 1,4 millioner unike brukere i uka, mens 1801 er en side omtrent uten trafikk. 1801 Nummeropplysninga har også åpenbart bevisst spilt på navnlikheten og således klart å lure bedrifter til å tro at de kjøper oppføring hos «originalen». Derfor mener jeg dette er ren svindel, sier Ohr.

Prosentvis lavt

Thomas Lidal Jamne er advokat for 1801 i denne sivile saken der Digitale Medier 1881 saksøker 1801 Nummeropplysninga. Jamne sier at 1801 har levert et tilsvar til retten, der de påpeker at antallet klager er lavt i forhold til antallet telefonsamtaler som foretas.

– I tilsvaret går det frem at man gjør 20.000 telefonoppringninger i måneden. Antallet klager er et veldig lavt prosentvis tall. Hvis kundene klager blir det håndtert på vanlig måte, sier Jamne til TV 2.

Han påpeker at også at det har vært misforståelser fra kunder begge veier.

– 1801 har opplevd at kundene har ringt dem og klaget, når de egentlig har ment å klage på 1881, sier Jamne til TV 2.

Både styreleder Jonas Voldhagen Myrvold og daglig leder Amir Spjøtvold Mian i 1801 ble pågrepet søndag, siktet for grovt bedrageri. TV 2 vet også at politiet pågrep flere personer i saken mandag.