Er du også blant dem som ikke finner navnet ditt på topp-listen over de som tjener mest, eller betaler mest skatt i din kommune?

Ja, ja... En fattig trøst ar et det er flere som ikke gjør det, enn de som gjør det. Men selv vi som ikke er på disse skattelistene kan kjøre drømmebiler. Om enn kanskje i en noe fallert utgave.

For selv kostbare, eksklusive og uoppnåelige drømmebiler blir billige etter hvert. Man må bare være tålmodig og vente lenge nok. Biler som nye kostet opptil flere årslønner kan man nå få for et par månedslønner.

Vi puttet 50.000 kroner i lomma og dro på bruktbil-jakt. Tidligere drømmebil til 50.000 spenn var målet.

Variert utvalg

Vi endte opp med en klassisk og lekker BMW 635i med et visst omsorgs-behov, en Mercedes cabriolet og helt i motsatt enda av skalaen – en skikkelig amerikansk SUV med V8-motor og gode greier.

1999 Mercedes CLK cab. Kr. 49.000.-

Mercedes CLK cabriolet. Faksimile fra Autodb.no  
Mercedes CLK cabriolet. Faksimile fra Autodb.no  

Se hele annonsen her:

Vi er enig i at en Mercedes CLK cabriolet kanskje ikke er den mest karslige bilen i det rikholdige modellutvalget til Mercedes. Men en Mercedes cabriolet byr fortsatt på en god dose status og misunnelige blikk. Det er fortsatt ikke feil å parkere denne ved stranda en varm og god sommerdag.

Liker du biler med tak bedre, så er ikke det noe stort problem. CLK kan nemlig også leveres med fast tak .

Denne som selges i Hole i Buskerud, har bare ett bilde i annonsen. Der ser til gjengjeld bilen hel og fin ut, med fargeavstemt og hel kalesje også. Vi formoder at den har skinninteriør.

Motoren er en 2-liter bensin på 136 hk og byr på helt greie prestasjoner.

Pluss også for nylig EU-godkjenning. Forstilling og bremser er en svakhet på disse bilene, men det ser ut til å ha hatt blitt skiftet nylig på denne.

Les mer om brukte Mercedes i vår store bruktbil-guide her:

1998 Chevrolet Tahoe. Kr 49.000.-

Chevrolet Tahoe. Faksimile fra finn.no 
Chevrolet Tahoe. Faksimile fra finn.no 

Se annonsen og alle bildene her:

Hvem har ikke drømt om en skikkelig SUV. En med separat ramme, kraftig motor og skikkelig firehjulstrekksystem, med lavgir, som kan ta både deg, jaktlaget og bikkjene ut i skogen på alvor...

Den pakka får du her. 6,5-liters V8-dieselmotor sørger for bra med krefter og fin motorlyd. Bilen startet sitt liv som lastebil, men har nå blitt nedregistert til 6-seters personbil og kan kjøres med vanlig B-førerkort.

I USA ble disse bilene levert som firedørs. Her i Norge ble de fleste solgt som todørs.

Svake hovedlys, feil med driveren til dieselpumpa (bilen stopper - men starter igjen etter en stund), rust i bakre del av ramma, samt bremser og forstilling er vanlige feil på disse og noe som bør sjekkes før kjøp.

På denne får du også med frontbøyle og ekstralys på kjøpet. Det hører liksom med på en seriøs SUV.

Les også: Vår test av hel ny Chevrolet Tahoe her

1987 BMW 635 CSI. Kr. 51.000,-

BMW 635i. Faksimile fra Autodb.no
BMW 635i. Faksimile fra Autodb.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Neida - det er ikke bilen på annonsebildet. Da hadde den kostet 100.000 kroner til. Minst.

Men det er uansett en skikkelig tøffing og klassiker. Det er en BMW 635i vi snakker om. Har du noen gang hørt motorlyden fra en slik bil på ordentlig turtall? Det er vakkert, det. Og gir ståpels på hele kroppen. Dessuten er den både linjelekker og elegant.

Denne kan definitivt bli slik som den på bildet. Men det krever noe jobb for å komme dit. Rust er denne bilens verste fiende, men den skal ikke være ille.

Dessuten er fargekombinasjonen riktig i manges øyne. Sort med beige skinn. Litt synd med de store USA-støtfangerne så klart, men de kan byttes.

Foruten rust er topplokket en svakhet her. Dette er en bil fra den tiden da de gjerne krøllet seg som halen på en glad gris.

Vi håper noen forbarmer seg over den noe falmede skjønnheten. I de rette hender blir dette atter en drømmebil.

Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier – nemlig Egmont.

Les også: BMW 6-serie. Duger denne som familiebil?

Hvilken av disse hadde du valgt – og hvorfor? Bruk kommentarfeltet under: