De skal bygge verdens råeste bil

Den skal ha over 1.000 hestekrefter!

Dette er illustrasjonen som Mercedes-AMG har lagt ut. Dette blir sinnssykt! 
Dette er illustrasjonen som Mercedes-AMG har lagt ut. Dette blir sinnssykt! 

Kanskje er det for å blidgjøre alle de som synes Formel 1 er blitt kjedelige greier, etter at Mercedes fullstendig tok styringen for noen år siden? Sannsynligvis ikke, men så langt har ikke Mercedes gjort så mye ut av det faktum at de fullstendig har dominert Formel 1 de siste tre sesongene.

Men nå har man sluppet bomben. Mercedes-AMG vil lage en såkalt hyperbil, som simpelthen vil bli det råeste man kan kjøpe som fortsatt vil være lovlig for gatebruk. Innabords vil bilen med internnavnet R50 få 1,6-liters Formel 1-motoren med hybridsystem, som har gitt Lewis Hamilton og Nico Rosberg så mange seire. Det snakkes om 1 hk per kilo, og en turtallsgrense på nærmere 11.000 omdreininger.

BMW klemmer til med ny og spenstig SUV

Som en Formel 1-bil vil også hyperbilen være bakhjulsdrevet, og leveranser vil starte sent i 2018 eller tidlig 2019. Den vil gå i direkte konkurranse med Aston Martin AM-RB 001 som jo ledes av Formel 1-designgeniet Adrian Newey, og i likhet med den vil også fokuset her være på ultimate rundetider, og ikke toppfart.

Mercedes har dominert Formel 1 i 2014, 2015 og 2016, og nå vil man utvikle en ny hyperbill basert på Formel 1-bilens hybrid-drivverk. 
Mercedes har dominert Formel 1 i 2014, 2015 og 2016, og nå vil man utvikle en ny hyperbill basert på Formel 1-bilens hybrid-drivverk. 

Mer effekt enn en Formel 1-bil

Hver eneste del og bit av den nye hyperbilen vil bli designet og bygget fra grunnen av, og i motsetning til Formel 1-biler vil den også benytte seg av aktiv aerodynamikk for å sette banerekorder rundt omkring. Man kan altså tenke på bilen som en gateversjon av en Formel 1-bil, selv om den selvsagt ikke vil være så ekstrem som en Formel 1-maskin. Et turtall på 15.000 omdreininger vil ikke være spesielt holdbart for gatebruk, men Mercedes-AMG sier bilen vil ha godt over 10.000 i turtall, og nærmere 11.000 omdreininger.

Her er bilen som stjeler showet i Paris

Effektmessig vil bilen ha fra 1.000 til 1.300 hk, avhengig av om vekten blir 1.000 eller 1.300 kg. Således vil bilen få mer effekt enn en Formel 1-bil som jo ligger på rundt 950 hk. En løsning på dette er mer krefter fra ulike elmotorer, Ellers kommer hele drivverket fra Formel 1-bilen, og man får en monocoque i karbonfiber, et LMP1-lignende karosseri (som illustrasjonen fra Mercedes-AMG viser), bakhjulsstyring, og måkevingedører for den rette Mercedes-feelingen.

Prisen blir nok i Bugatti Chiron / Aston Martin AM-RB 001 land, men enkelte hos Mercedes-AMG har sagt at prisen vil bli litt lavere enn disse to. Forventet premiere er Frankfurt 2017 når AMG fyller 50 år, derav den interne tittelen R50.

Nå blir denne bilen mye billigere