Slik startet et stort bileventyr

Alt var egentlig bare rot og kaos ...

Med mer enn 17 millioner (!) solgte eksemplarer har Fiesta vært en pengemaskin for Ford. Dette er en prototype av suksessen. 
Med mer enn 17 millioner (!) solgte eksemplarer har Fiesta vært en pengemaskin for Ford. Dette er en prototype av suksessen. 

Den har vært en suksesshistorie siden den første utgaven trillet ut av fabrikkportene i 1976. Den har vært Europas mest solgte småbil i år etter år, og i år fyller den populære bilen 40 år!

Det er Ford Fiesta vi snakker om.

Den lille sjarmøren inntok topplasseringen i småbilklassen allerede samme året som den ble lansert. Siden den gang har mer enn 17 millioner Fiesta, som betyr fest på spansk, funnet veien ut i trafikken.

Ford Fiesta i syv generasjoner og med 17 millioner produserte biler på 40 år!
Ford Fiesta i syv generasjoner og med 17 millioner produserte biler på 40 år!

Mange kokker - mye søl

Prosjektet med den lille, men store Ford-suksessen startet lenge før det. Allerede høsten 1969 ble det bestemt at Ford skulle lage en småbil for Europa.

Prototype på Ford 'Bobcat' fra 1973 
Prototype på Ford "Bobcat" fra 1973 

Men utviklingen går tregt. Det er mange kokker og mye søl. I tillegg til Ford selv er to karosserimakere, Ghia og Vignale, involvert. Det samme er De Tomaso (Joda,mannen bak de italienske sportbilene med amerikansk Ford-motor).

Først på høsten 1972 godkjenner sjefen selv, Henry Ford II, prosjektet. To år senere er det grunnstein-nedleggelse til den nye fabrikken i Spania som skal bygge bilen. En bil som på det tidspunkt ennå ikke har fått noe navn, men det ble spekulert mye.

Dette konseptet het Wolf og visstnok den som dannet grunnlaget for det som ble finpusset til Fiesta. 
Dette konseptet het Wolf og visstnok den som dannet grunnlaget for det som ble finpusset til Fiesta. 

Brenda var et navn noen hadde fanget opp, men det viste seg å være prosjektet som etterhvert ble til Ford Escort MkII. Bobcat var også en het kandidat, det samme var Cheeath. Andre navn som dukket opp var Bravo (ble siden brukt av Fiat), Tempo, Metro, Pony, Sonata (De to siste ble brukt av Hyundai) og til slutt Fortio og Fiesta.

Det endte altså med Fiesta.

Les om et annet Ford-jubileum her:

Ford Tuareg fra 1979, basert på Fiesta. Et tøft konsept som aldri ble noe av. 
Ford Tuareg fra 1979, basert på Fiesta. Et tøft konsept som aldri ble noe av. 

Vellykket "lekkasje"?

Fords kommende småbil skapte forventninger og rykter. Den var ofte omtalt i media. Mange ganger med et kornete bilde av en de mange prototypene og konseptene som ble tatt fram underveis.

To år før lanseringen visste man ikke en gang om bilen skulle for- eller bakhjulsdrift. Ei heller hvordan den skulle se ut.

I 1974 hadde det det store engelske bilmagasinet Car et bilde, som lignet ganske mye på bilen som kom to år senere, smurt ut over hele forsiden. Var det en lekkasje - eller var det en velplassert og betalt "annonse"? Svaret får vi trolig aldri... Det omtales den dag i dag som den beste bil-lekkasjen noensinne.

Ford Fiesta ST: Denne bilen kan du bli kvalm av

Ford Fiesta i tøff XR2 utgave. Definitivt en klassiker allerede, selv om den ikke ar av de eldste modellene. 
Ford Fiesta i tøff XR2 utgave. Definitivt en klassiker allerede, selv om den ikke ar av de eldste modellene. 

Mer søl og flere kokker...

Vi nevnte at det var mange kokker og mye søl i planleggingen tidlig i prosjektet. Det samme kan sies om designet. Ingen vet vel helt hvem som er ansvarlig for den første Ford Fiestas vellykkede design. Var det amerikaneren og Ford-mannen Tom Tjaarda - eller var det Italienske Ghia? Eller var det noen helt andre? Trolig var det litt av alt. Uten at det har så mye å si. Det er bare interessant å kunne konstatere at så mye rot på alle plan kan gi en slik suksess.

Mannen som lyktes med å lose det noe uryddige prosjektet i havn var en kar ved navn Lee Iacocca. Noe kjent med det navnet? Ja, definitivt. Det var han som i sin tid sto bak en annen Ford-suksess. Nemlig Ford Mustang.

Belønningen han fikk for jobben med Fiesta var sparken i 1978. Han fikk fort ny jobb hos Chrysler og fortsatte sin karriere der.

Alt du må vite om brukt Ford Fiesta finner du her:

Gretne briter

Ford Fiesta har hele tiden vært tro mot det opprinnelig konseptet. Etter et par litt kjedeligere generasjoner kom de igjen med en friskere og mer sjarmerende utgave i 2008. 
Ford Fiesta har hele tiden vært tro mot det opprinnelig konseptet. Etter et par litt kjedeligere generasjoner kom de igjen med en friskere og mer sjarmerende utgave i 2008. 

I september 1976 – altså for nøyaktig 40 år siden – ble endelig de første bilene levert til forhandlere i Tyskland og Frankrike. De Ford-elskende engelskmennene var i harnisk over å ikke bli prioritert med biler med ratt på høyre side. De måtte vente til januar 1977.

Allerede etter tre år, altså i 1979, ble Fiesta nummer én million produsert. Kun VW Golf hadde klart det kunststykket på kortere tid.

Les mer om tøffe Ford Fiesta ST 200 her: