Denne kan snu opp-ned på markedet for elbiler

Opel Ampera-e knuser konkurrentene på én viktig ting.

Elbilene har en helt unik posisjon i det norske markedet. Kombinasjonen null avgift/moms og en rekke brukerfordeler har gitt høyere salg enn knapt noen hadde forestilt seg for bare få år siden.

Samtidig er det én ting som har gjort mange skeptisk til å kjøpe elbil: Nemlig rekkevidden. Ordet rekkeviddeangst står sentralt her. Og bortsett fra Tesla, er det ingen elbiler så langt som har vært i nærheten av den rekkevidden du får på en bil med bensin- eller dieselmotor.

Slår knockout

Men her pågår det nå et skikkelig kappløp mellom verdens elbilprodusenter. Det får vi ikke minst se når Opel nå gjør seg klar til å lansere sin Ampera-e.

Opel og GM-konsernet har drøyd lenge med å komme med elbil. Men når de endelig gjør det, er det med en bil som virkelig kan komme til å snu dette markedet på hodet.

Når Ampera-e ruller inn neste år, er det nemlig med en teoretisk rekkevidde på over 400 kilometer. Dermed slår den knockout på dagens "folkelige" konkurrenter, biler som i dag har rekkevidde på maks 300 kilometer, mange betydelig mindre.

Spennende nyhet: Her ble Ampera-e vist for første gang

Tøft for konkurrentene

– Vi har egentlig bare ventet på det, at en produsent skulle komme og dra til skikkelig og dermed parkere resten. Ampera-e blir en real game changer på dette området. Nå er det nok mange ingeniører rundt om hos konkurrentene som har fått betydelig flere arbeidsoppgaver, og kortere frister, mener Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Han har fulgt markedet for elbiler tett de siste årene, og har også selv vært Tesla-eier. Og nettopp Tesla har vært førende for det som nå skjer rundt rekkevidde:

– Ja, Tesla kom inn og så på elbilene med helt nye øyne. De andre produsentene nøyde med at elbiler skulle fungere på kortere avstander, typisk en normal daglig kjørelengde for de aller fleste. Da er 200 kilometer mellom hver lading mer enn nok. Tesla mener at elbilene må være er reelt alternativ til fossilbilene, også på rekkevidde. Og det budskapet har fungert utrolig bra for dem, mener Vegard.

Tesla gjør det igjen: Enda raskere og bedre rekkevidde

– Reelt valg for flere

Ampera-e har et batteri som består av 288 litium-ion celler, noe som gir en kapasitet på 60 kWh. Opel understreker selv at rekkevidden under normal daglig bruk vil kunne avvike fra de offisielle tallene. I praksis vil faktorer som veiene du kjører på, værforhold, kjørestil og hvor tungt du har lastet bilen være med på å påvirke.

– Opel vil at elektriske biler skal være et reelt valg for mange flere – også de som bor utenfor de store byene. Lang rekkevidde, ikke bare under ideelle forhold, er essensielt for å få til dette. Vi gleder oss stort til å vise Ampera-e i Paris, og ikke minst se den rulle på norske veier neste år, sa administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen da rekkevidden på bilen offisielt ble kunngjort denne uken.

Ampera-e er for øvrig 417 centimeter lang og Opel lover rikelig plass til fem personer. Bagasjerommet er på 381 liter.

– Må svare på dette

– Det store spørsmålet nå er hvor lenge Opel får trone alene på rekkeviddetoppen blant de mer folkelige elbilene. Det blir nok neppe veldig lenge. De andre blir nødt til å svare på dette, men for mange av dem er det ikke gjort over natten, mener Brooms redaksjonssjef og legger til:

– Vi vet at en ny VW e-Golf er på vei med betydelig lengre rekkevidde enn i dag, Nissan har også jobbet intenst rundt dette på sin Leaf. Men i 2017 tror jeg det blir et veldig bra år hos de norske Opel-forhandlerne. Det vil overraske meg mye om ikke Ampera-e blir bestselgeren i klassen da, sier Brooms redaksjonssjef.

Sjekk Ampera-e i lyskryssduell. Klikk i videovinduet under:

LES OGSÅ: Noen ganger er det ikke smart med pen dame...

Dette er verdens mest solgte elbil