En gang var dette den tøffeste bilen i gata

Her er det litt å ta tak i!

Nå er den et puslespill for de med mye pågangsmot, men Peugoet 205 GTI var en skikkelig råtass da den var ny. Foto fra ebay.co.uk.
Nå er den et puslespill for de med mye pågangsmot, men Peugoet 205 GTI var en skikkelig råtass da den var ny. Foto fra ebay.co.uk.

80-tallet har på mange måter blitt stående som tiåret for dårlig smak. Både når det gjelder frisyrer som ofte var både fluffy og rare. Moten var knapt bedre med tennissokker, lisseslips og skulderputer som noe av det som huskes best. Det var også pastellfargenes tiår. Det var i sannhet en spesiell, men morsom tid.

80-tallet var også GTI-bilenes tiår, noe som definitivt bidrar til gode minner fra den gang da video på VHS og moviebox ofte utgjorde helgeunderholdningen

Liten tøff og sinna

En av de aller morsomste var Peugeot 205 GTI, en liten, lett, tøff og sinna tass med 105 hestekrefter som ble lansert i 1984. Hadde man en slik bil – så var man tøffest i gata. Slik var det bare!

Men tiden har gått. Ta en litt nøyere titt på denne bilen, som for øvrig er til salgs – så forstår du hva vi mener. Den en gang så flotte og tøffe bilen framstår nærmest som ett skogsvrak (selv om den står i en hage …)

Lengter du tilbake til 80-tallet, er full av pågangsmot og ikke har alt for mye å bedrive på fritiden – ja så bør denne bilen holde deg sysselsatt i en god stund. Her kreves mye jobb om man skal få tørket mosen av den gamle GTI-helten.

På plussiden kan det nevnes at den skal være komplett med alle deler på plass. Men de aller, aller fleste av nevnte deler trenger nok enten ettersyn, rengjøring, restaurering eller rett og slett å fornyes. Selve karosseriet trenger nok også en runde med sveiseapparatet før det hele kan lakkeres og bilen settes nennsomt sammen igjen.

Les mer om 80-tallets GTI-bonanza her:

Bilen er komplett og det følger med den del deler, men den krever fortsatt mye jobb. Det speiler prisen. Foto fra ebay.co.uk
Bilen er komplett og det følger med den del deler, men den krever fortsatt mye jobb. Det speiler prisen. Foto fra ebay.co.uk

Billig

Det er slett ingen umulig oppgave. Men en dyr og tidkrevende sådan. Man bør definitivt ha skrudd en god del bil tidligere for å gå løs på denne.

På den annen side så speiles det i prisen på denne bilen som selges i England. Og som dermed har rattet på den fordømte siden …

Se hele annonsen og alle bildene her.

360 pund (rundt 4000 kroner) er prisen oppe i nå i skrivende stund. Selv om bilen er i bedrøvelig stand, så er ikke det ille. Det etter at flere håpefulle personer har lagt inn sitt bud på bilen på auksjonssiden ebay.co.uk. Så gjenstår det å se hvor prisen havner til slutt, men veldig dyr blir den neppe.

Dette var kanskje den argeste konkurrenten til 205 GTI

Det er en lang vei fram til målet, men slik kan den altså bli igjen med riktig eier. 205 GTI er fortsatt en tøff bil.
Det er en lang vei fram til målet, men slik kan den altså bli igjen med riktig eier. 205 GTI er fortsatt en tøff bil.

Begynner å bli sjelden

På den annen side. Den som fullfører dette prosjektet vil garantert få en bil som vekker mange og nostalgiske minner og som høster lange og misunnelige blikk fra de mange som drømte om en slik bil men som aldri fikk realisert den bildrømmen.

Det begynner definitivt å tynnes i rekkene blant GTI-bilene. Golf GTI er den som ser ut til å ha blitt mest og best tatt vare på. De andre som Fiat Ritmo Abarth, Opel Kadett GSI, Peugeot 205 GTI og Nissan Cherry GTT er det sjelden man ser eller hører noe om. Dessverre.

La oss håpe at den som etter hvert får tilslaget på denne 205 GTI-en evner å sette den i stand. Det finnes jo mange eksempler på det motsatte. Bilen er jo ett stykke nyere kulturhistorie fra et morsomt og rart tiår.

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde