Dette blir drømmebil for mange nordmenn
Det første bildet: Nye Land Rover Discovery.
Land Rover er skikkelig på offensiven. Salget øker kraftig, samtidig som de har breddet modellutvalget betydelig de siste årene. Det gjelder både Land Rover og søstermerket Range Rover.
Nå gjør Land Rover seg klare til å bytte ut en modell som har vært svært viktig for dem i mange år. Vi snakker om den røslige SUV-en Discovery som neste år kommer i femte generasjon.
Akkurat sendt ut bilde
Da første Discovery kom tilbake i 1989, hadde Land Rover bare to modeller: Defender og den originale Range Roveren. Discovery var basert på nettopp Range Rover, men var et rimeligere alternativ – beregnet på de som trengte en stor offroader som tålte tøffe tak.
Designet har vært nesten uforandret på de to siste generasjonene, men nå tar Land Rover et skikkelig grep.
De har akkurat sendt ut et teaserbilde som viser oss fronten på nykommeren. Land Rover/Range Rover har fått veldig mye skryt for designjobbene sine, og ikke overraskende følger nye Discovery opp mye av det vi har sett de siste årene.
Gammel Discovery: En fordel å kunne skru selv hvis du kjøper denne...
Sporty og mer moderne
Forfra har nye Discovery mye til felles med lillebror Discovery Sport (som ble lansert i fjor), og ikke minst en bil som virkelig vakte oppsikt da den kom: Range Rover Evoque.
Det handler om en virkelig massiv front, der den smale grillen er flyttet høyt opp, og er omkranset av like smale lykter. Og slik at ingen skal være i tvil: Foran på panseret er D I S CO V E R Y bokstavert i store typer.
Det ser både mer sporty og langt mer moderne ut enn dagens Discovery. Her beveger Land Rover seg bort fra de veldig kantede linjene som har preget modellen i flere generasjoner.
Lillebror: Her har de laget klassens tøffeste bil
Debuterer snart
Discovery kommer til å fortsette som sjuseter, sannsynligvis med enda mer plass enn i dagens utgave. Selve grunnkonstruksjonen blir helt ny, det betyr blant annet at den kommer til å bli betydelig lettere enn dagens modell.
Sannsynligvis vil den også komme med konsernets nyutviklede 2-liters dieselmotor. Det i kombinasjon med langt færre kilo, kan komme til å bli svært gode nyheter for avgift og dermed pris i det norske markedet.
For mange norske SUV-kjøpere har Discovery i mange år vært en drømmebil. Men prislappen har nok gjort at mange har måttet droppe drømmen, og heller kjøpe noe rimeligere.
Helt nye Discovery debuterer på bilutstillingen i Paris senere i september. Der er naturligvis vi i Broom på plass, og skal rapportere hjem om denne og alle de andre nyhetene.
Klikk her for å lese testen av dagens Discovery