Så billig blir deres minste SUV

Nye Audi Q2 kommer snart til Norge.

I november får de første norske kundene sine biler, da kommer nye Audi Q2 til Norge.
I november får de første norske kundene sine biler, da kommer nye Audi Q2 til Norge.

SUV er den bilklassen som øker salget mest i Europa. Slik har det vært i flere år – og ingen ting tyder på at det vil bremse opp med det første. Tvert imot: En rekke bilprodusenter har nye modeller på gang og utvalget blir stadig større.

Audi har allerede tre SUV-er i sitt modellutvalg, Q3, Q5 og Q7- Men det er tydeligvis ikke nok. Flere er på gang, først ut av dem er kompakte Q2 som kommer i høst.

405 liter bagasjerom

Bilen ble vist frem for første gang under bilutstillingen i Genève tidligere i år. Den kompakte SUV-en får en svært attraktiv startpris på 294.000 kroner. Da konkurrerer den i praksis med langt mer folkelige merker, i alle fall på papiret.

Nye Q2 er 1,51 meter høy, 1,79 meter bred og 4,19 meter lang. Bagasjerommet tar unna 405 liter, og øker til 1050 liter når bakseteryggene legges ned.

Det betyr at vi snakker kompakt bil, på størrelse med modeller som Mazda CX-3, Opel Mokka og Nissan Juke, for å nevne noen.

Designet er umiskjennelig Audi, Q2 går inn under Q3 i modellutvalget deres.
Designet er umiskjennelig Audi, Q2 går inn under Q3 i modellutvalget deres.

– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Kommer fra større biler

Teknikken hentes fra storebrødrene. Det betyr at den kompakte SUV-en eksempelvis kan leveres med LED-hovedlys, head-up display, adaptiv cruisekontroll med køkjøringassistent og demperregulering. Nødbremsassistent er standard.

Dette med mye utstyr er viktig i denne klassen. Mange av kjøperne kommer fra større biler. Nå trenger de kanskje ikke plassen lenger, men de vil ikke gi avkall på komfort eller luksus, av den grunn.

Det vil være mulig å bestille to forskjellige ekstrautstyrspakker som er ekstra attraktive for det norske markedet. Navigasjonspakken inneholder navigasjon pluss med MMI touch, Audi virtual cockpit, Audi phone box og Audi connect i tre år. Den andre er Businesspakke som består av Audi smartphone interface, Audi music interface, navigasjonsforberedelse, cruisekontroll, lys- og regnsensor, multifunksjonssportsratt samt monokromt førerinfosystem.

Med startpris på under 300.000 kroner, presser Q2 prisene i markedet.
Med startpris på under 300.000 kroner, presser Q2 prisene i markedet.

Denne motoren er helt unik

Fem forskjellige motorer

Du kan naturligvis kjøpe bilen uten noen pakker eller ekstrautstyr, men det tror vi knapt noen kunder kommer til å gjøre. Startprisen på under 300.000 kroner er nettopp det, en startpris. I praksis blir det dyrere, i mange tilfeller mye dyrere. Men klarer man å holde seg i skinnet, bør det være mulig å få en relativt bra utstyrt bil, med en av de minste motorene, til rundt 350.000 kroner.

I første omgang leveres Q2 med en TFSI-bensinmotor på 150 hestekrefter, da starter prisen på 330.000 kroner. TDI-dieselmotor på 116 hestekrefter starter på 315.000 kroner. Bilen vil imidlertid om kort tid være tilgjengelig med fem forskjellige motoralternativer og kan leveres med både S tronic automatgir og quattro firehjulsdrift.

Kommer i november

Innstegsmodellen er 1.0 TFSI med forhjulsdrift og manuelt gir, til 294.000 kroner. Den blir tilgjengelig for bestilling litt senere i høst. Fra sommeren 2017 vil bilen også bli tilgjengelig med kombinasjonen bensinmotor og quattro firehjulsdrift.

– Vi tror nye Audi Q2 vil være en bil som appellerer til flere kundegrupper på det norske markedet. Interessen har vært stor allerede før lanseringen, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Det er forventet at de første kundebilene vil ankomme Norge i løpet av november.

Comebacket er i gang, denne bil bli viktig

Slik ser det ikke ut inne i innstegsmodellene! Audi tilbyr veldig mye fint utstyr, det har også mye å si for hvordan bilen oppleves innvendig.
Slik ser det ikke ut inne i innstegsmodellene! Audi tilbyr veldig mye fint utstyr, det har også mye å si for hvordan bilen oppleves innvendig.

Denne bilen har ikke mange konkurrenter