Offisiell: Denne SUV-en skal mange nordmenn kjøpe

Her skal du få veldig mye plass – til hyggelig pris.

De ventet lenge, men mye tyder på at når Skoda endelig kommer med en SUV, så blir den bra. I kjent stil bør den også bli gunstig priset. Enn så lenge er imidlertid ikke norske priser klare. Foto: SKODA
De ventet lenge, men mye tyder på at når Skoda endelig kommer med en SUV, så blir den bra. I kjent stil bør den også bli gunstig priset. Enn så lenge er imidlertid ikke norske priser klare. Foto: SKODA

Etter mye teasing i form av interiørbilder og kamfulerte produksjonsmodeller, er Skoda endelige klare for å lette på sløret og vise oss sin splitter nye SUV – som kalles Kodiaq.

Den 4,7 meter lange SUV-en kan leveres med syv seter og har klasseledende bagasjeplass. Det blir den første modellen i Skodas nye SUV-satsning og vil være på markedet i mars/april 2017.

Så tøff blir den nye lavpris-SUV-en

– Med Kodiaq staker vi ut en ny kurs og åpner nye markeder. Med vår første store SUV går vi inn i et nytt segment for merket – og når dermed nye kundegrupper, sier direktør for ŠKODA i Norge, Kai Robert Solheim.

Bilen er basert på VW-konsernets MQB-B-plattform, og dette bidrar til å holde vekten nede, til tross for bilens størrelse.

Ingen store utskeielser på desigfronten, men helt klart en bil som har premium-look. Foto: SKODA
Ingen store utskeielser på desigfronten, men helt klart en bil som har premium-look. Foto: SKODA

Mulighet for syv seter

Skoda er kjent for å levere praktiske løsninger som imponerer de fleste, og Kodiaq er intet unntak. Til tross for at bilen kun er fire centimeter lengre enn mellomklassebilen Octavia, er den innvendige plassen større enn det man finner i de fleste andre SUV-er.

Baksetene kan flyttes inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger.

Det vil også være mulig å bestille Kodiaq med en tredje seterad, og SUV-en er dermed Skodas første syvseter.

Det blir fem ulike motoralternativer - der toppmodellen har en 2-liters dieselmotor på 190 hk. Foto: SKODA
Det blir fem ulike motoralternativer - der toppmodellen har en 2-liters dieselmotor på 190 hk. Foto: SKODA

Dette har Skoda aldri gjort før

720 liter!

Bagasjerommet til femseters-versjonen svelger voldsomme 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass kan disse legges ned i en 60:40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes til 2.065 liter.

Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter.

Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn. De praktiske egenskapene er med andre ord godt ivaretatt.

Fronten har LED-lys og en skarp profil på panseret - og en røff grill. Joda, Skoda, har lært noen triks om hvordan de skal designe en SUV. Foto: SKODA
Fronten har LED-lys og en skarp profil på panseret - og en røff grill. Joda, Skoda, har lært noen triks om hvordan de skal designe en SUV. Foto: SKODA

Beskytter mot bulker

Kodiaq kommer også med et helt nytt og spesielt dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker.

Totalt lover Skoda i en pressemelding at det kommer seks helt nye, praktiske funksjoner til i Kodiaq.

Ekte Norges-bil – og den blir billigere

Online

Som ekstrautstyr kan bilen være online, noe som tilfører Kodiaq en helt ny dimensjon i forhold til navigasjon, informasjon og underholdning.

Infotainment online innebærer at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid med de mulighetene det gir. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil for eksempel Google Street View være tilgjengelig.

Klikk her for å se bilder av interiøret i Skoda Kodiaq

Ryggehjelp

Også på førerassistentsystemer er Kodiaq godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller.

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

Motorer på Skoda Kodiaq

TOHJULSTREKK:

- 1,4 TSI 125 hk manuelt gir

- 1,4 TSI 150 hk DSG

- 2,0 TDI 150 hk DSG

FIREHJULSTREKK:

- 1,4 TSI 150 hk manuelt gir og DSG

- 2,0 TSI 180 hk DSG

- 2,0 TDI 150 hk manuelt gir og DSG

- 2,0 TDI 190 hk DSG

En annen nyhet i Skoda-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen.

Front Assist med nødbremsassistent er standard, med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

Dette er SUVen "ingen" vil ha

Flere valg for drivverk

Fra start er det fem ulike motoralternativer: To forskjellige dieselmotorer og tre bensinmotorer. Slagvolum som strekker seg fra 1,4 til 2 liter, og ytelser fra 125 til 190 hestekrefter.

Det vil være en rekke forskjellige muligheter når det kommer til drivverk – avhengig av motorisering får enten 6-trinns manuell eller DSG automatgir med seks eller syv trinn.

Hekken er den mest anonyme delen av Kodiaq. rent utseendemesig. Men bak luka har du et digert bagasjerom til rådighet - og kan også få en tredje seterad. Foto: SKODA
Hekken er den mest anonyme delen av Kodiaq. rent utseendemesig. Men bak luka har du et digert bagasjerom til rådighet - og kan også få en tredje seterad. Foto: SKODA

Begge toppmodellene (2,0 TDI 190 hk og 2,0 TSI 180 hk) leveres med 7-trinns DSG og firehjulsdrift.

Se hva Skoda holder på med i Norge