Dårlige veier kobles til 37 dødsulykker

Vegvesenets dybdeanalyse av alle dødsulykker viser en klar økning i ulykkene hvor forhold knyttet til veien har vært en medvirkende årsak.

TRYGT: Bare 3 prosent av dødsulykkene skjer etter kollisjoner i samme kjøreretning, viser Vegvesenets analyse. Bildet er fra Follotunnelen langs E6 i Vestby kommune i Akershus.
Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
TRYGT: Bare 3 prosent av dødsulykkene skjer etter kollisjoner i samme kjøreretning, viser Vegvesenets analyse. Bildet er fra Follotunnelen langs E6 i Vestby kommune i Akershus. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto: Bøe, Torstein

Forholdene ved veien som oftest medvirker til dødsulykker, er veiens linjeføring, sikthindringer, uryddig veimiljø, mangelfull skilting og oppmerking.Slike forhold har vært en medvirkende faktor i 35 prosent av dødsulykkene i 2015, heter det i en rapport Vegvesenet presenterte søndag ettermiddag. Totalt 117 mennesker mistet livet i 102 ulykker i 2015.Egen granskingSiden 2005 har Statens vegvesen gjennomført dybdeanalyser av alle dødsulykker på norske veier. Nå er analys