43 år gammel – men helt som ny

Dette er et helt unikt tilfelle, nå kan du kjøpe den!

En ny Opel 1900 GT var en drømmebil for mange på 70-tallet. Det er fortsatt ikke for sent å oppfylle den drømmen. Foto fra ebay. 
En ny Opel 1900 GT var en drømmebil for mange på 70-tallet. Det er fortsatt ikke for sent å oppfylle den drømmen. Foto fra ebay. 

Mange er de som har en drøm om en gammel fin veteranbil. Ofte en ungdomsdrøm som aldri ble oppfylt, eller en bil det er knyttet gode minner til.

For noen av oss begynner det å bli en stund siden ungdommen. Årene har gått. Hårfestet kryper oppover og brystkassa ramler ned.

Og det som en gang var en ungdomsdrøm av en bil er nå ofte en rusten, mosegrodd bil overlatt til seg selv på et avsidesliggende sted hvor naturen er i ferd med å ta den tilbake.

Ikke sjelden etter at mange eiere med større pågangsmot enn kunnskap har modifisert den med skjermutbyggere, spoilere, scoop på panseret, innredning i teddyfor og en del andre nå utgåtte custom-triks som slett ikke var uvanlige på 70- og 80-tallet.

Linjene minner mistenkelig om Corvette. Ikke så rart. Begge ble jo laget ev GM. Foto fra ebay. 
Linjene minner mistenkelig om Corvette. Ikke så rart. Begge ble jo laget ev GM. Foto fra ebay. 

43 år – men helt som ny!

Opels lille, men sjarmerede klassiker GT er en bil som ofte har møtt en skjebne som den som her er beskrevet. Det skal dog nevnes at mange også er tatt hånd om også – at mange har blitt rustsveiset og restaurert tilbake til anstendig stand. Heldigvis.

Men veldig få – om noen i det hele tatt – kan måle seg med denne knallrøde godbiten som forleden dukket opp tilsalgs på den amerikanske auksjonssiden ebay.

Jeg skal være den første til å innrømme at ordet "unik" kan være lett å ty til når noe som er veldig fint, spesielt eller annerledes skal beskrives. Man akkurat i dette tilfelle tror jeg de fleste er enig i at denne 1973-modellen Opel 1900 GT er nettopp unik.

Nærmere ny bil er det vel ikke mulig å komme etter 43 år. Bilen skal være 100 prosent original, urørt, ulakkert, uskrudd og nesten helt ubrukt. Kun 1.453 pent kjørte miles er klokket inn på kilometertelleren på alle disse årene! Det er UNDER 2.000 kilometer det, eller helt nøyaktig 1.976!

Vi snakker i prinsippet om en helt ny bil, selv om den er 43 år gammel!

Se hele annonsen og alle bildene her:

Den er som nye både utenpå, inni, over og under... Foto fra ebay
Den er som nye både utenpå, inni, over og under... Foto fra ebay

Hva koster en sportsbil?

Bilens tilstand speiles også i prisen.

Akkurat hva som har skjedd i livet til den fine Opelen som befinner seg i Madison, Georgia i USA sies det ikke noe om. Men ut fra bildene å dømme er det vel all grunn til å tro at den har inngått i en eller annen bilsamling sammen med en god del andre, fine europeiske bil-klassikere. Selgeren skal være en privatperson.

Fargekombinasjonen rød med sort interiør er ikke den mest sjeldne, men trolig den som de fleste drømmer om på en slik bil.

Prisen speiler bilens fine tilstand. 35.000 dollar er det som forlanges. Det tilsvarer tett oppunder 300.000 kroner. Hvilket kanskje kan høres mye ut, slik med en gang. Men hva koster nå egentlig en helt ny sportsbil i dag?

Nettopp! Det er kanskje ikke så ille allikevel ... Denne er jo i prinsippet ny.

Så får diskusjonen om hva årene uten bruk har gjort med GT-en bli en annen.

Om du nå sitter og kjenner på ett akutt ha-begjær så husk at norsk moms, frakt og forsikring tilkommer om du tenker på å ta den hit til berget.

Lotus Omega - en annen Opel med ambisjoner

Opel GT er en tøff liten rakker, men under skallet er det mye Opel Kadett. Foto fra ebay. 
Opel GT er en tøff liten rakker, men under skallet er det mye Opel Kadett. Foto fra ebay. 

Kommer den på veien igjen?

Ett hett tips er at en eller annen samler, eller et museum, kommer til å kjøpe opp klassikeren. Slik sett er det grunn til å tro at den vil bli godt bevart for ettertiden. Men det hadde nå vært hyggelig å se den der den egentlig hører hjemme også – på veien.

Opel GT er definitivt en liten tøffing – fra den gang det virkelig var morsomt med Opel!

Fra 1968 til 1973 ble det produsert 103.464 eksemplarer av den lille Corvette-liknende tassen. Primært for at Opel skulle få fotfeste i USA – hvor også mer enn 70 prosent av bilene havnet som nye hos utvalgte Buick-forhandlere. Slik som denne som altså er fra siste produksjonsår.

Opel GT baseres i stor grad på Opel Kadett fra samme tid, men 1900-utgaven har motor fra Opel Rekord / Rally Kadett. Den fantes også med heller slapp 1100-motor fra nettopp Kadett.

Det mekaniske er veldig enkelt, og at den slik sett er en grei "gjør det selv"-veteran. Tilgangen på deler til det mekaniske er heller ikke noe stort problem.

Opel GT: Sportsbil-comebacket som endte i fiasko