Nå kommer de selvkjørende bilene for fullt

Og dette gjelder ikke bare de mest kostbare.

Mercedes har jobbet lenge med selvkjørende teknologi. De har lansert en rekke systemer i sin nye E-klasse.
Mercedes har jobbet lenge med selvkjørende teknologi. De har lansert en rekke systemer i sin nye E-klasse.

En av de viktigste trendene i bilbransjen akkurat nå er de selvkjørende bilene. En rekke av verdens bilprodusenter jobber intenst med dette. I tillegg har IT-giganten Google meldt seg på i racet, i første omgang på den teknologiske siden.

Det som bare for noen år siden virket som ren science fiction, finnes nå på norske veier. Og det er ventet at dette virkelig vil ta av de kommende årene, etter hvert som teknologien blir bedre utviklet og ikke minst rimeligere.

– Imponerende opplevelse

En av dem som var først ute med å teste selvkjørende bil her i Norge, er Brooms redaktør Knut Skogstad. Han var tidligere i år på verdenslanseringen av nye Mercedes E-klasse, en bil som i praksis er helt selvkjørende.

– Det var en spesiell og samtidig imponerende opplevelse. Når man aktiverer systemet, tar bilen bokstavelig talt over styringen. Den avpasser farten, enten til den hastigheten man stiller inn eller til bilen foran. Den holder seg også i riktig kjørebane – og den kan automatisk skifte fil og kjøre forbi på motorveien, hvis føreren aktiverer blinklyset. Dessuten ligger det en rekke sikkerhetsfunksjoner inne i systemet. Bilen oppdager blant annet fotgjengere, den kan svinge unna hindere – og den bråbremser hvis det er fare for sammenstøt og kollisjon, forteller Skogstad.

Se – ingen hender! Mercedes E-klasse kan gjøre veldig mye av jobben selv.
Se – ingen hender! Mercedes E-klasse kan gjøre veldig mye av jobben selv.

NAF: Ikke kjøp bil uten nødbrems

Luke ut svakheter

– Så føreren trenger ikke å gjøre noe som helst?

– Jo, dette er lagt opp slik at man må berøre rattet innimellom, hvis ikke slår systemet seg av og bilen bremser ned til den står stille. Det er rett og slett en sikkerhetsfunksjon som Mercedes har lagt inn. De er også veldig tydelige på at systemet skal assistere føreren, ikke ta over kjøringen fullstendig. Det har mest av alt å gjøre med juridiske problemstillinger som ennå ikke er avklart. I praksis kunne bilen vært helt selvkjørende, sier Skogstad.

Nettopp det juridiske er fortsatt en nøtt. For hvem har egentlig «skylden» hvis en selvkjørende bil kolliderer med en annen? Er det føreren, eller er det bilen/bilprodusenten? Her er det foreløpig ikke kommet noen generelle avklaringer, men det arbeides med saken i en rekke land.

– Det er naturligvis ikke til å unngå at ulykker vil skje, også med selvkjørende biler. Her jobbes det på flere plan. Noen tester ut mest mulig i vanlig trafikk, andre gjør det på lukkede anlegg. Det handler om å skaffe seg mest mulig erfaring og å luke ut eventuelle svakheter. Systemene blir stadig mer avanserte, men ufeilbarlige er de ikke, sier Knut Skogstad.

De vil ha "svart boks" i selvkjørende biler

Folkelig modell på gang

– Men likevel mener man at selvkjørende biler vil være sikrere og tryggere enn biler kjørt av mennesker?

– Ja, det er helt riktig. Menneskelige feil er årsaken til de aller fleste ulykker i trafikken. Enten vi er trøtte, uoppmerksomme eller rett og slett gjør feilvurderinger. Teknologien har nå kommet så langt at man mener selvkjørende biler vil bety langt færre ulykker i trafikken, avslutter Skogstad.

Ved siden av Mercedes E-klasse, er Tesla Model S med såkalt autopilot den modellen det er flest selvkjørende eksemplarer av i den norske bilparken akkurat nå. Men mange flere er på gang.

I utgangspunktet er det i stor grad snakk om dyre bilmodeller, men allerede til neste år skal Nissan tilby selvkjørende teknologi i sin crossover Qashqai, noe som kan bli svært attraktivt i det norske markedet.

Se hvem som skal slippe 100 selvkjørende biler ut i trafikken

Tesla er langt framme på selvkjørende teknologi, deres Model X er utstyrt med det Tesla selv kaller autopilot.
Tesla er langt framme på selvkjørende teknologi, deres Model X er utstyrt med det Tesla selv kaller autopilot.

Men hva tror du kan komme til å skje med rattet nå?