Dette gjør Tesla for å beholde forspranget

Nå har det skjedd ting med Model S. Les testen:

Tesla Model S er faceliftet. Den nye fronten er enda mer aerodynamisk enn før, og teknologien rundt Autopilot-systemet er klasseledende. Dessuten kan du få toppmodellen med Ludicrous-oppgradering. Og da begynner den snart å bli raskere enn et fly ...
Tesla Model S er faceliftet. Den nye fronten er enda mer aerodynamisk enn før, og teknologien rundt Autopilot-systemet er klasseledende. Dessuten kan du få toppmodellen med Ludicrous-oppgradering. Og da begynner den snart å bli raskere enn et fly ...

Hva er dette?

Det begynner å bli en stund siden Tesla slapp sin første familiebil: Model S. Det er en bil som så til de grader satte standarden i sitt segment, at det nesten var litt flaut på vegne av resten av bransjen.

Men de påfølgende årene har altså de etablerte merkene tatt grep, og forsøkt å ta inn igjen forspranget. At Teslas inntreden i bilbransjen har virket som en katalysator for utviklingen av elbiler, er det således ingen tvil om.

Tesla har imidlertid ikke sittet stille de heller. Model X er kommet, og volummodellen Model 3 er på vei. Og i sommer kom dessuten en fornyet variant av Model S. Vi har fått hendene på topputgaven – nemlig P90D. Med Ludicrous-mode.

Akkurat hvilken effekt denne bilen har skal vi være litt forsiktige med å uttale oss bombastisk om. Det ble snakket om rundt 700 hk. Fra Tesla får vi opplyst at bilen har 539 hk med Ludicrous-oppgraderingen, mens P90D uten Ludicrous har 469 hk. Dette er såkalt batteribegrenset maksimal motorakseleffekt, altså er den begrensende faktoren hvor mye strøm vi klarer å trekke fra batteriet.

Akkurat nå er flere hundre norske Tesla-kunder involvert i et søksmål mot den amerikanske elbilprodusenten, fordi de mener den faktiske effekten i den forrige toppmodellen P85D (som ikke selges mer) er lavere enn oppgitt.

Faceliften utvendig består i stor grad av at nosecone-grillen er fjernet, nye LED-lykter er på plass, lakkering av kanaler og en ny diffusor/nedre del av bakfangeren.
Faceliften utvendig består i stor grad av at nosecone-grillen er fjernet, nye LED-lykter er på plass, lakkering av kanaler og en ny diffusor/nedre del av bakfangeren.

Det tok oss imidlertid rundt tre sekunder å slå fast at bilen er fullstendig Ludicrous (vanvittig!), uansett antall hestekrefter...

Tesla har tapt penger i 13 kvartal på rad

Hvordan er den på kjøre?

Jeg glemmer nok aldri min første opplevelse av å kjøre en Tesla. Jeg var nemlig en av de aller første i Norge som fikk teste Model S. Og det var ikke likt noe annet jeg hadde prøvd.

Selv om ukens testbil er langt raskere, er ikke opplevesen like minneverdig. Tesla, og etterhvert andre elbil-produsenter, har gjort oss godt vant.

Kjøreopplevelsen skiller seg mest på at den har Dual Drive (firehjulsdrift). Ikke minst på våt asfalt er det avgjørende for at du skal få nyte godt av de nesten absurde kreftene du råder over.

Setene er dypere og har bedre sidestøtte både til lår og rygg, og det er mulighet for justering av korsryggen.

Som vi er vant med fra Tesla, ligger batteriene helt nede under gulvet. Det lave tyngdepunktet gjør at bilen oppleves overraskende smidig i svingene, med minimal krenging. Her har også luftfjæringen en viktig rolle.

Med tanke på at denne bilen veier like mye som SUVen Audi Q7, er det bemerkelsesverdig hvor sportslig den er å kjøre. Selv med 21" felger er den dessuten komfortabel, når du ønsker det.

Autopilot-systemet er svært bra. Nesten skummelt bra ...
Autopilot-systemet er svært bra. Nesten skummelt bra ...

Det som imidlertid gir den største "wow"-opplevelsen i Model S, er Autopilot-systemet. Dette er helt klart det nærmeste vi har kommet en selvkjørende bil på markedet. To napp i spaken til cruisekontrollen, og du aktiverer systemet. Bilen legger seg pent i midten av kjørefeltet, følger sidemarkeringen og bilene foran på en utmerket måte. Ja, du venner deg rett og slett veldig fort til å bli overflødig!

Og selv de av oss som er langt over middels interessert i å kjøre selv, lærer raskt å sette pris på Autopiloten. Særlig i rushtrafikk og kjøring på motorveien.

Du bør imidlertid ikke legge deg tilbake og sovne bak rattet helt ennå. Systemet omtales fortsatt som "Beta" av Tesla selv, og er under kontinuerlig utvikling, blant annet basert på erfaringer fra tusenvis av Tesla-eiere ute i trafikken.

For hver dag som går, blir dermed ny data som kan brukes til å utbedre Autopilot-systemet samlet. Når en ny versjon av Autopilot-systemet er klar, kan du selv oppgradere bilen din trådløst hjemme i garasjen. Muligheten for å "fornye" bilen på denne måten er Tesla fortsatt alene om.

Knuser myte om elbilene

Glasstaket bidrar til en coupe som oppleves romslig. Her er det også god plass for de som sitter i baksetet, selv om takhøyden kan være noe snau for de mest høyreiste.
Glasstaket bidrar til en coupe som oppleves romslig. Her er det også god plass for de som sitter i baksetet, selv om takhøyden kan være noe snau for de mest høyreiste.

Hvordan er plassen?

Model S er som tidligere en svært romslig familiebil. Den har et bredt baksete, om enn noe flatt og ikke like komfortabelt som forsetene.

Benplassen i andre seterad er god, mens takhøyden kan være litt snau for de høyeste passasjerene.

I kjent stil får du bagasjerom både foran og bak.

Oppgitt bagasjevolum er 895 liter, mens maksimalt volum er 1.795 liter.

Dessverre er den enn så lenge ikke tilgjengelig med tilhengerfeste, slik som SUVen Model X.

Testbilen har ikke de bakovervendte barnesetene i bagasjerommet som gjør Model S til en 7-seter. Men disse er altså kun anvendelige for barn, takket være begrenset takhøyde og beinplass.

Det er fortsatt ingen oppbevaringsplass i dørene eller i ryggen på forsetene. Og det er ikke mulig å få midtarmlene for de som sitter på andre seterad.

Den digre skjermen som utgjør dashbordet er den samme som før. Sportssetene i testbilen er ekstrautstyr, og byr på bedre sidestøtte og komfort enn standardsetene.
Den digre skjermen som utgjør dashbordet er den samme som før. Sportssetene i testbilen er ekstrautstyr, og byr på bedre sidestøtte og komfort enn standardsetene.

Men stikker av med Teslaen, mens kvinner kjører ...

Finest utenpå eller inni?

Det er særlig én ting som avslører om du kjører en ny eller en "gammel" Model S – nosecone-"grillen". Siden dette er en elbil, trenger den ingen tradisjonell grill med åpning som gir kjøling til motoren. Det har Tesla tatt konsekvensene av. Det var ingen vanlig grill tidligere heller, men fronten var dominert av en sort plate som kunne minnne om en grill. På den nye utgaven er den erstattet av en liten stripe med Tesla-logoen i midten.

Oppberingsplassen i midtkonsollen er bra – og inkluderer også dockingstasjon til iPhone.
Oppberingsplassen i midtkonsollen er bra – og inkluderer også dockingstasjon til iPhone.

Det er også nye LED-lys, både signaturstripen og kjørelys-/fjernlys er forbedret. For de som har kjørt pre-facelift Model S på vinterstid i mørket, er dette gode nyheter. De gamle lysene var rett og slett ikke gode nok. Her var det behov for å gjøre noe.

Den nye utgaven er også lakkert helt ned, og har fått en ny- og blanksort nedre del av bakfangeren/diffusoren.

Innvendig er det ingen større endringer, utover at det nå er en midtkonsoll mellom forsetene – som strekker seg fram og under infotainmentskjermen. Her er det lagt opp til dockingstasjon for iPhone, og det er plass til to justerbare koppholdere.

Den store skjermen som på mange måter utgjør dashbordet er forøvrig den samme som før, selv om selve menysystemet og valgene er blitt justert litt i facelift-utgaven. Det svært intuitive brukergrensesnittet er et eksempel til etterfølgelse, knappene er store, responsen på trykk/sveip på skjermen er ypperlig og du kan også velge å styre mer eller mindre alt av valg gjennom knappene på rattet.

De nye sportssetene bidrar til å trekke opp helhetsinntrykket i interiøret. Det samme gjør utvidet skinnpakke og sort taktrekk. Likevel er det et stykke igjen til de tyske premiummerkene når det kommer til opplevd kvalitet.

Velger du Ludicrous-modus, blir Model S reneste børseskuddet. Absolutt alle vi tok med på en testtur ble sjokkert over det voldsomme frasparket.
Velger du Ludicrous-modus, blir Model S reneste børseskuddet. Absolutt alle vi tok med på en testtur ble sjokkert over det voldsomme frasparket.

Tesla Model X: – Rett og slett banebrytende

Går den bra?

Når en fullverdig familiebil kan ydmyke de aller fleste sporstbiler på det groveste i et lyskryss, og dessuten har en mellomakselerasjon som imponerer minst like mye, sier det seg selv at svaret her er et rungende ja. 0-100 km/t er oppgitt til 3 sekunder, blank. Toppfarten er 250 km/t.

Tesla er fortsatt i førersetet, ikke bare når det gjelder elbil, men ikke minst i kappløpet om velfungerende autonome biler.
Tesla er fortsatt i førersetet, ikke bare når det gjelder elbil, men ikke minst i kappløpet om velfungerende autonome biler.

Med denne Ludicrous-oppgraderingen går dessuten 400-meteren (quater mile) unna på 10,9 sekunder. Det er rett og slett gnistrende fort!

Denne bilen tar virkelig pusten fra deg – på ordentlig. Når du klemmer gasspedalen til bunns, blir du banket inn i seteryggen. Det er brutalt nok til å klemme luften ut av lungene dine, om du ikke er godt forberedt.

Under hard akselerasjon kan du bare glemme å bøye deg fram og plukke opp noen fra gulvet. Det klarer du nemlig ikke. I stedet er du limt til setet i et jerngrep som virker å inkludere både lunger, fjes, armer og mage.

Det er vanvittig.

Utover at dette naturlig nok er bilens party piece, er det også en stor fordel når det kommer til forbikjøringer. De går nemlig unna på et blunk.

Du bør imidlertid være litt restrektiv med høyrefoten om du skal ha noe som helst håp om å klare oppgitt rekkevidde, som er 489 kilometer...

Teslas storselger blir billigere

Og konklusjonen er ...

Tesla Model S P90D

Motor: 2 elektriske motorer - en på hver aksel

Effekt: 469 hk / 967 Nm

Rekkevidde: 509 km (489 med Ludicrous-oppdatering)

Forbruk: 1,77 kWt/mil

0-100 km/t: 3 sek.

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 895 liter

Lengde x bredde x høyde: 497 x 196 x 143 cm

Pris: Fra 548.000 kroner (S60D)

Pris testbil: 1.235.600 kroner

Tesla fortsetter å sørge for at alle de tradisjonelle merkene har noe å strekke seg etter. Selv om forspranget er noe mindre enn det var da de lanserte Model S, er de fortsatt i førersetet.

Facelift-utgaven av Model S er en tech-bombe, og i P90D-utgaven er den også et akselerasjonsfenomen.

Toppmodellen er imidlertid kostbar også, selv uten avgifter. Testbilen, som har alt utstyr med unntak av de bakovervendte barnesetene, koster 1.235.600 kroner.

Men husk at innstegsmodellen, Model S 60D, starter på 626.000 kroner. Og at den holder i massevis for de aller fleste. Mens 90D (altså den største batteripakken, men ikke Performance-utgaven av denne), er den som byr på lengst rekkevidde: 548 km (NEDC). 90D starter på 780.300 kroner.

Med små grep kan også opplevd kvalitet i interiøret bli betydelig bedre, for eksempel rundt midtkonsollen, skinnkvaliteten på setene og et dashbord som føles mer robust. Utover det er det lite å kritisere Model S for lenger...

Selv med 21' felger klarer luftfjæringen å sørge for god komfort på vanlig vei.
Selv med 21" felger klarer luftfjæringen å sørge for god komfort på vanlig vei.

Video: Se Brooms eksklusive test av Tesla Model X