Dette kan være et ekte røverkjøp
...men du må klare å holde deg litt i skinnet. Les testen:
Ladbare hybrider kommer for fullt i det norske markedet. Dette handler blant annet om svært gunstige avgiftsregler som gjør dem rimeligere enn tilsvarende biler med "bare" bensin- eller dieselmotor.
I tillegg kan du spare betydelige drivstoffutgifter, så lenge du har et kjøremønster som passer til bilen. Det vil i praksis si mye småkjøring og mulighet til å lade ofte. Da vil det gå lang tid mellom hvert nødvendige besøk på bensinstasjonen.
En av dem som satser tungt på ladbare hybrider er BMW. Blant deres modeller er denne: 330e. I praksis en 3-serie sedan med 2-liters bensinmotor på 184 hestekrefter, i kombinasjon med en elmotor på 88 hester. Grunnprisen er på 405.700 kroner, noe som kan betegnes som et ekte røverkjøp. Men i praksis blir det fort dyrere hvis du unner deg litt (eller mye) ekstrautstyr. Testbilen ender på 622.150 kroner. Da er det ikke fullt så rimelig lenger...
Hvordan er den å kjøre?
BMW 3-serie er i utgangspunktet en suverent bra kjøre-bil. Ikke helt overraskende fikser den også overgangen til ladbar hybrid svært bra. Det er snakk om drøyt 200 kilo i ekstra vekt. Det merkes først og fremst på den måten at bilen får ekstra tung og solid kjørefølelse. Dette er en strålende bil til motorveikjøring.
Likevel er den absolutt kapabel til inspirert svingkjøring også. Du skal presse den hardt før de ekstra kiloene gjør mye forskjell der. Understellet er i utgangspunktet stramt og kontant, men uten at det går for mye ut over komforten. God støydemping trekker også opp.
Sportssetene er som vanlig i en BMW meget bra. Det tykke, skinntrukne rattet gir også høy kvalitetsfølelse.
Les testen: Dette SUV-en som gjerne vil være sportsbil
Hvordan er plassen?
Hybridløsningen stjeler nødvendigvis endel plass. Det går ut over bagasjerommet som er på bare 370 liter. Det er snaut hvis du ønsker å bruke den som familiebil og bagasjerommet vil nok av mange oppleves som et ankepunkt her.
Ellers er plassen helt grei for fire voksne. Foran er det luftig, med lyst skinninteriør som trekker opp. Baksetet er helt klart best for to, med tre personer blir bredden fort et problem.
Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom
Går den bra?
Gjett om den gjør! Bensin- og elmotor til sammen gir solid kraftoverskudd under alle forhold. 0-100 km/t går på imponerende 6,1 sekunder. Da er det ikke mange andre familiebiler som klarer å henge på.
Kreftene underbygger også følelsen av kjøremaskin. Den åttetrinns automatgirkassa veksler silkemykt og gjør det ekstra fristende å hente ut alt som bor i dette drivverket. Det kan fort bli skummelt for førerkortet...
Snittforbruket er på vanlig ladbart vis svært lavt – i teorien. Det er nemlig oppgitt til 0,21 liter/mil. I praksis må du regne med at det blir en god del høyere. Mest av alt har det med kjøremønsteret å gjøre. Har du mest langkjøring, er det lite poeng i å kjøpe en ladbar hybrid for forbrukets del.
Denne er også ladbar, men langt fra like kjapp
Finest utenpå eller inni?
Designet er typisk BMW. Stramt og sporty, men samtidig ganske nøkternt. Denne klassen er ikke den man finner på de største sprellene i, der er BMW på linje med alle sine tyske konkurrenter.
Innvendig er det funksjonelt så det holder. Alt er planlagt, vurdert og finsiktet, til minste detalj. Den velutstyrte testbilen har mange fine ekstra-detaljer og gir et påkostet inntrykk. Dette er rett og slett et godt sted å være!
... og hva er konklusjonen?
Til såvidt over 400.000 kroner er dette veldig mye bil for pengene. Du får høy kvalitetsfølelse, meget gode kjøreegenskaper og et kraftoverskudd vi vanligvis forbinder med sportsbiler. Lader du batteripakken ofte, kan du også få svært lave driftskostnader.
BMW 330e
Motor: 2-liter bensin + elmotor
Total effekt: 252 hk
Forbruk: 0,21 l/mil
0-100 km/t: 6,1 sek.
Toppfart: 225 km/t
Bagasjerom: 370 liter
Lengde x Bredde x Høyde: 463 x 181 x 143 cm
Pris fra: 405.700 kroner
Pris testbil: 622.150 kroner
Testbilen har utstyr til over 200.000 kroner, og da framstår den ikke som et like godt kjøp. Derfor gjelder det å ikke gå amok når du skal krysse av for ekstrautstyr. Noe bør du imidlertid ha, en altfor spartansk BMW er det vanskelig å selge igjen når den dagen kommer. Men i praksis er det fullt mulig å komme under 500.000 kroner, uten at sparefølelsen blir for fremtredende.
Egentlig er det da bare to ting som trekker ned. For det første at dette er en sedan – og de aller fleste som er i målgruppa ønsker seg SUV eller stasjonsvogn. Hybridløsningen stjeler også bagasjeplass, det gjør nok at mange synes bagasjeplassen blir for liten.
Dessuten kan BMW – i alle fall enn så lenge – ikke tilby bilen med 4x4. Det gjør den mindre attraktiv i firehjulstrekk-elskende Norge.
Men kan du leve med plass og bakhjulstrekk, skal du sannelig lete lenge etter en bil som gir like mye kraft og kjøreglede for pengene som denne!
Biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år