Du skal lete lenge etter en bedre bruktbil

Like populær selv om produksjonen for lengst er over.

Toyota Hiace har definitivt sine svakheter, men mange elsker disse bilene fortsatt. Det gjenspeiler seg også når vi ser på prisene i bruktmarkedet.
Toyota Hiace har definitivt sine svakheter, men mange elsker disse bilene fortsatt. Det gjenspeiler seg også når vi ser på prisene i bruktmarkedet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg skal investere I en stor varebil. Skal bruke 100.000 kr. Stiller høyest krav til driftsikkerhet og et billig bilhold.

Er det fremdeles Toyota Hiace som er den beste?

Jeg jobber som tømrer så blir endel verktøy og utstyr med i bilen, og jeg vil derfor ha firehjulsdrift.Kan Opel eller Renault sine modeller konkurrere i den prisklassen? Hilsen Even

Benny svarer:

Hei Even. Dette er en elsk- eller hat-bil. Toyota Hiace er enkel og simpel på mange måter. Men også veldig solid og driftssikker, uansett hvilken motor du velger.

Bilene tåler generelt mye juling, men mange begynner nå å få både en god del kilometer og år på nakken. Man må derfor ta høyde for at noe påkost kan komme underveis. Veldig ofte i form av slitedeler, som bremser, forstilling, vannpumpe, dynamo. Ellers er det lite som går i stykker.

Servicehistorikk er derfor fortsatt veldig viktig her. En titt etter rust er også helt klart på sin plass.

Finner du en hel og pen bil som er i god stand, så tror jeg nok at denne er det smarteste valget i din prisklasse.

Hverken Opel Vivaro eller Renault Trafic mener jeg kan by på samme driftsikkerhet. Når det kommer til komfort og kjøreegenskaper derimot, så er nok de vel så gode valg. Så her må du bli enig med deg selv om hva du skal prioritere.

Det finnes jo også et par alternativer i Ford Transit og VW Transporter som er verdt å vurdere i tillegg.

Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace

De fineste formelig rives bort ...

For 100.000 kroner som du skal bruke, får du en 2006-modell med firehjulstrekk, som ofte har gått over 150.000 kilometer. Altså en 10 år gammel bil som har gått langt. Så det er all grunn til å sjekke den nøye, selv om det er en Hiace.

I bruktmarkedet er Hiace er fortsatt veldig populære. Det gir tidvis nesten surrealistiske priser og fine og velholdte biler med lav kilometerstand formelig rives bort.

Slik sett behøver ikke en fin Hiace være noen dum investering heller. Steller man litt godt med den, så kan man nok ha bortimot gratis bil en periode, med tanke på avskriving.

Det er liten tvil om at Hiace har en "egen menighet" og at bilen er smått legendarisk i varebil-sammenheng.

På meg virker det som om det i enkelte miljøer faktisk er litt "status" å kjøre Hiace. Har du noe annet, er du liksom litt utenfor...

Les også: Vi har nettopp kjørt den nye arvtakeren til Toyota Hiace

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: