Hva er dette?

Husker du 2010? Det gjør i alle fall ALLE som jobber med Kia. For det var året da de lanserte tredje generasjon av sin kompakt-SUV Sportage. Den ble en dundrende suksess.

Over 2.000 nordmenn skulle kjøpe denne bilen hvert år i årene som fulgte. På verdensbasis er tallet på solgte rundt 3,5 millioner. Det er et skyhøyt tall for den relativt lille, koeanske bilprodusenten.

Suksessen holdt koken helt fram til slutten av 2015, da den ble "pensjonert", bare halvannet år etter at den hadde fått en facelift. Nå er oppfølgeren på plass.

Og det er ikke småtteri av forventninger som hviler på den fjerde generasjonens skuldre.

Bli med og se om det er en bil som klarer å følge opp suksessen.

Les testen av forgjengeren her

Meningene om det nye designet er delte. Vi synes det meste er vellykket, særlig i GT-line-utgaven. Men utseendet kommer mer til sin rett når det velges en sprek farge.
Meningene om det nye designet er delte. Vi synes det meste er vellykket, særlig i GT-line-utgaven. Men utseendet kommer mer til sin rett når det velges en sprek farge.

Hvordan er den å kjøre?

Setene i GT-utgaven vi har på test er gode, og det er lett å finne en god kjørestilling.

På plass bak rattet i Sportage får du en større følelse av å kjøre SUV enn vi gjorde i forrige generasjon. Panseret ruver, kjøreposisjonen er oversiktlig, og midtkonsollen mellom forsetene er høy. Du får rett og slett litt storbil-følelse.

Under kjøring byr den på svært få overraskelser. Den er ikke særlig engasjerende, men byr på solide og trygge kjøreegenskaper.

Det er også jobbet mye med støydemping. Det har gitt resultateter, selv om det fortsatt ikke er helt på premiumbil-nivå.

Denne godbiten får vi ikke kjøpe

Det er romslig i baksetet – både til ben og hode.
Det er romslig i baksetet – både til ben og hode.

Hvordan er plassen?

Her har det skjedd mye. Bilen er forlenget med fire centimeter, og akselavstaden er også økt. Nå måler den 448 centimeter fra front til hekk.

Den ekstra lengden har resultert i bedre bakseteplass. Her er det rett og slett imponerende god plass, med tanke på at dette fortsatt er å regne som er kompakt-SUV.

Bagasjerommet er på drøyt 500 liter. Absolutt godkjent i dette segmentet.
Bagasjerommet er på drøyt 500 liter. Absolutt godkjent i dette segmentet.

Dessuten er det smarte løsninger, som blant annet tillater at du kan justere vinkelen på ryggen også i baksetet.

Men den andre seteraden kan ikke flyttes fram og tilbake.

Bagasjerommet er på drøyt 500 liter, som inkluderer rommet under gulvet. Det er også bra, og denne kan fungere som en fullverdig familiebil.

Legger du ned bakseteryggene, øker volumet til solide 1.492 liter.

Her er oppfølgeren til en stor Norges-suksess

Interiøret i Sportage har fått et betydelig løft, også når det kommer til opplevd kvalitet. 
Interiøret i Sportage har fått et betydelig løft, også når det kommer til opplevd kvalitet. 

Fineste utenpå eller inni?

Interiøret er helt nytt. Her har det også vært et viktig poeng for Kia at det skal være betydelig bedre opplevd kvalitet. Det har de klart. Selv om det tilsynelatende skinntrukne dashbordet egentlig minner mest om plast.

Skjermen til infotainmentsystemet er plassert høyt og er integrert i dashbordet. Men den er ganske liten i forhold til for eksempel den største du får i konkurrenten VW Tiguan. Oppløsningen er heller ikke like bra.

Utvendig er det også flunkende nytt design. Men her er meningene delte, om hvorvidt det er blitt bedre enn før.

Selv synes jeg helt klart at den er blitt tøffere. Fronten, med lyktene passert høyt, og den nye Tigersnute-grillen, gir inntrykk av at bilen er større enn den faktisk er. Mens de smale balyktene og spoileren på bakluka bidrar til et sporty utseende.

Men Sportage fortjener helt klart en mer spennende farge enn gråfargen på testbilen. Knallrød metallic får frem detaljene på en fin måte. Vi bare sier det...

Utstyrsnivået, som har navnet GT-line, er forørig ikke bare store felger (19"), mer krom, diffusor og annerledes fangere – den inkluderer også blindsonevarsler, filskiftassistent, skinnseter, varsling av kryssende trafikk ved rygging og trådløs lading til mobilen. Kort sagt: Du bør gå for det utstyrsnivået. Pristillegget er rundt 40.000 kroner.

Både navn og design gir hint om at dette er en relativt sportslig crossover. Men rask er den ikke – og i alle fall ikke med automatgir.
Både navn og design gir hint om at dette er en relativt sportslig crossover. Men rask er den ikke – og i alle fall ikke med automatgir.

Her er trolig Kias tøffeste konkurrent

Går den bra?

Testbilen har 2-liters dieselmotor med 136 hk. Det er ikke mer krefter enn denne bilen bør ha. Vi har ikke kjørt den minste motoriseringen (117 hk) på norske veier, men tipper den fort kan bli anpusten.

Testbilen er imidlertid utstyrt med manuell kasse, og det kan nok være beste alternativt for denne bilen. Skal du slippe å bruke clutchen blir ytelsene betydelig svakere. 0-100 km/t skjer nemlig på 10,5 sekunder når du girer selv, mens det tar hele 12 sekunder med automatgir.

Forbruket er også lavere når du girer selv. 0,52 l/mil er oppgitte tall her, mot 0,59 l/mil med automatgir.

Uansett er ikke forbruket spesielt imponerende lenger. Her er det andre som er bedre. Ikke minst Mitsubishis ladbare hybrid.

Kia Sportage

Motor: 2.0 liter, diesel

Effekt: 136 hk / 320 Nm

Forbruk: 0,52 l/mil (blandet)

0-100 km/t: 10,5 sek (12 sek m aut.)

Toppfart: 184 km/t

Bagasjerom: 503 liter / 1.492 liter

Lengde x bredde x høyde: 448 x 185 x 164 cm

Startpris: 289.900 (1,7 liter, diesel, 115 hk)

Pris testbil: 469.900 kroner

Bilåret 2016: Disse nyhetene kan du glede deg til

Og hva er konklusjonen:

Da Kia Sportage kom, var de tidlig ute i segmentet for kompakt-SUVer. Siden har det blitt et av de tøffeste segmentene å konkurrere i. "Alle" har en liten, prisgunstig SUV/crossover i sortimentet sitt, nå til dags.

Vi liker det nye designet, interiøret er blitt betydelig bedre, støynivået er lavere – og bagasjerommet er større. Kia har med andre ord gjort en solid jobb.

Den største utfordringen er trolig pris. For det blir fort godt over 400.000 for modellen nordmenn helst vil ha: 2-liters diesel med firehjulsdrift og høyt utstyrsnivå. I den prisklassen er det etterhvert mye å velge mellom.

Men én ting er Kia uslåelig på: Garanti. De er eneste merke som tilbyr hele 7 år. Dessuten vant de nylig en kvalitetsundersøkelse, som tilsier at de lager meget driftssikre biler. Det er verdt å ta med seg i vurderingen av hvilken bil en ender opp med.

Profilen er nesten identisk med forgjengeren. 
Profilen er nesten identisk med forgjengeren. 

Er dette Norges tryggeste bilkjøp?