Den største nyheten finner du her
Dagens versjon har ikke akkurat vært en suksess i Norge.
Siden lanseringen i 2002 har Citroën solgt hele 3,5 millioner eksemplarer av C3. Men småbilen har ikke akkurat truffet helt blink her hjemme. Så langt i år er det kun registrert 79 nye eksemplarer.
Nå kommer imidlertid C3 i helt ny versjon – og her er det mye som ligger til rette for økt salg i Norge.
Ny teknologi og friskere design gjør nye C3 langt mer attraktiv enn dagens modell. Nå får bilen rett og slett den franske identiteten tilbake. Det liker vi.
Viktig designendring
Selv om grunnlinjene forblir de samme, er utsiden nesten ikke til å kjenne igjen på nye C3. Fronten er nemlig helt ny, med syltynne lykter, inspirert fra storebror Cactus. Videre har bilen fått airpumps-puter montert på siden, også disse er hentet fra den litt kontroversielle Cactus.
Nye C3 vil med andre ord føye seg inn i rekken av modeller som skiller seg ut fra mengden. Det understreker Citroën ved å tilby bilen i en rekke friske fargekombinasjoner.
Kort oppsummert gjør franskmennene en viktig designendring her. Nå går C3 fra å være en ganske alminnelig, til og med kjedelig, småbil – til å få en fransk, gjennomført personlighet.
Les vår test av Citroën C3 her
Smart teknologi lar deg filme veien
Nå er det ikke bare utsiden som får et skikkelig løft. Innendørs finner vi også markante endringer. Og i likhet med de aller fleste bilprodusenter om dagen, gjør også Citroën en opprydning på dashbordet. Kort og godt er både knapper og litt hardplast byttet ut med en større infotainment-skjerm. Det betyr med én gang mer eksklusivitet.
Nye C3 byr dessuten på moderne teknologi, og blir den første bilen som utstyres med Citroëns helt nye ConnectedCam. Dette er et helintegrert HD-kamera som filmer opplevelsene dine på veien slik at de kan deles med andre eller lagres for senere bruk.
Systemet består av et kamera plassert bak sladrespeilet som filmer i 120 grader. Via en enkel knapp kan en både filme og ta bilder langs veien. Ved kollisjon vil systemet skru seg på automatisk, og lagre film både 30 sekunder før uhellet og 60 sekunder etter. Ganske så genialt.
- Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger
Fem ulike motoralternativer
Under panseret kan nykommeren leveres med tre forskjellige tre-sylindrede PureTech-bensinmotorer på 68, 82 og 110 hestekrefter. Om diesel er å foretrekke kan du velge mellom to Blue HDI-dieselmotorer på 75 og 100 hestekrefter. Alle disse leveres i første omgang med manuell girkasse, men Citroën opplyser at de vil leveres med en sekstrinns automatkasse etter hvert.
Bilen kommer til Norge i januar neste år, men prisene er ikke klare riktig ennå.