– Jeg kjente en voldsom varme og så merket jeg at jeg mistet bevisstheten. Og deretter falt jeg om, sier Arild Halvorsen til TV 2.

De neste minuttene om bord på flyet ble dramatiske.

– Tungen var falt bak og jeg fikk pusteproblemer. Jeg var blå og hvit og jeg var vekke en stund, sier bergenseren.

Arild sin historie er ikke unik. Flere nordmenn opplever å bli dårlig på fly.

– Det er trykkforandringer som gjør at en kan få pusteproblemer, det kan være surstoffendringer, sier Kåre Reiten som er allmennlege ved Legekontorene Østervåg i Stavanger.

Ukentlige nødlandinger

Tall fra Luftfartstilsynet viser en kraftig økning i antall nødlandinger på grunn av sykdom:

  • Hver uke må norske passasjerfly nødlande fordi en eller flere reisende ombord har blitt akutt syke.
  • Sykdom er årsaken til to av ti sikkerhetslandinger.
  • I 2015 ble 55 norske fly tvunget ned på bakken fordi en eller flere reisende om bord var akutt syk.

Lengden på flyturen kan øke risikoen for de reisende. Drøyt 80 prosent av alle nødlandinger med medisinsk årsak, skjedde under internasjonale flyginger.

– Det er jo annenhver gang jeg reiser til Grand Canaria at jeg blir spurt om det er noe lege på flyet, sier Reiten.

Som lege har Reiten en plikt til å hjelpe folk i nød, og han gjør det gjerne. Samtidig opplever han altfor ofte at passasjerer trenger legehjelp om bord på fly. Han mener flyselskapene bør ansette egne leger til de aller lengste flyturene.

– Vi som leger kvier oss av og til å reise på en del av disse turene, fordi det skjer så pass ofte at vi føler til en viss grad at flyselskapene utnytter vår arbeidskraft, sier Reiten og legger til.

– Jeg har mange ganger stått tre timer og jobbet med noen. Du står der på kne på gulvet med en som har besvimt eller lignende og det er ganske ugreit, fordi du kommer helt uforberedt.

– Overambisiøst forslag

Både SAS og Norwegian sier til TV 2 at liv og helse har høyeste prioritet. Alle flyene deres har hjertestartere og personalet er godt trent i førstehjelp.

Flere av de kabinansatte er også rekruttert fra norsk helsevesen. Selskapene mener likevel at en fast lege om bord er for ambisiøst.

– Vi redder liv flere ganger i året, og det er riktig at vi etterspør legekompetanse om bord når det er påkrevd. Og vi påskjønner helsepersonell i ettertid om man har bistått ved slike tilfeller. Å ha lege om bord på hver flyvning virker likevel å være et noe overambisiøst forslag, sier Knut Morten Johansen som er presseansvarlig i SAS Norge.

– Det skjer dessverre fra tid til annen at passasjerer blir akutt syke i lufta og vi setter alltid stor pris på hjelp fra leger og sykepleiere om bord, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian, og legger til:

– Når det er sagt er det også viktig at våre passasjerer vurderer sin egen helse før de går om bord et fly. Er de i tvil om sin egen helse bør de ta kontakt med sin lege før en lang flytur.

Reddet av leger på flyet

Flyturen til Spania kunne blitt Arild sin siste reise, men 51-åringen var heldig. På samme fly satt det tilfeldigvis også to leger, og sammen med de kabinansatte reddet legene livet hans.

– Vedkommende som løftet meg ut av flysetet har antageligvis satt i gang livsfunksjonen igjen. I det han rykket til så har antageligvis livsfunksjonen kommet tilbake. Og det har nok reddet livet mitt, sier 51-åringen.

Flyet unngikk nødlanding, og trygt nede på bakken fikk Arild en ekstra helsesjekk.

– Man får jo sine tanker når sånne ting skjer. Jeg har blitt mer opptatt av å fullføre den listen over ting jeg vil gjøre før jeg er ferdig for å si det sånn. Mer fokus på den listen.