For hver solgte bil siden 2013 vil det bli gitt omtrent 8.000 kroner i kompensasjon for ekstra drivstoffkostnader.

I april ble det kjent at den japanske bilprodusenten har jukset med drivstofftester siden 1991.

TV 2 har tidligere omtalt skandalen, som skal gjelde småbiler på det japanske markedet. Norske biler skal ikke være berørt.

– Det er veldig lite sannsynlig at norske biler er berørt. De bilene som er berørte, er bittesmå biler som er laget for det japanske markedet, sa Vegard Møller Johnsen, redaksjonssjef i Broom til TV 2 Nyhetskanalen etter skandalen ble et faktum i april.

LES OGSÅ: Mitsubishi innrømmer utslippsjuks

Modellene «ek Wagon» og «eK Space» fra Mitsubishi og «Dayz» og «Dayz Roox» fra Nissan skal ha oppgitt uriktige data for forbruk av driftstoff.

Totalt 625.000 biler skal være omfattet. Produksjonen av bilene ble stanset i april.

I fjor innrømmet Volkswagen at de hadde installert en programvare i 11 millioner dieselbiler som gjorde at den viste feilaktig lave NOx-utslipp i testsituasjoner. Skandalen, som ble kjent som Dieselgate rystet bilverden, og tyske myndigheter i kjølvannet av skandalen funnet uregelmessigheter ved utslipp fra 16 ulike bilmerker.

(TV 2/NTB)