Bilsalget i Norge går så det suser. Vi må helt tilbake til jappe-innspurten i 1986 for å finne maken. Ikke siden da har det blitt solgt flere nye biler her til lands.

De siste årene har pilene pekt oppover, fra år til år. Og det til tross for at det har vært mange som har ment at toppen var nådd, og at det snart ville begynne å bremse.

Det ser vi imidlertid ingen tegn til. De ferske registreringstallene fra mai befester dette. De viser at bilsalget så langt i år er opp med 6,5 prosent fra 2015, som var et veldig bra år.

Mange har god råd

– Ja, her er det rett og slett en liten kjøpefest på nybil akkurat nå. Det er registrert over 64.000 nye personbiler i Norge så langt i år, mot 60.000 samme periode i fjor. Økningen i mai er enda litt sterkere enn året så langt: 6,9 prosent opp, forteller Broom-redaktør Knut Skogstad som følger bilbransjen tett.

– Hva skyldes dette?

– Det er nok en kombinasjon av at mange har god råd og dermed mulighet til å kjøpe ny bil – og at det har kommet mange spennende nye modeller i det siste. Det skrives jo mye om nedkjøling i norsk økonomi, og normalt sett skal det raskt merkes på bilsalget. Men slik er det altså ikke nå. Det kan nok også tyde på at det totale økonomiske bildet ikke er så negativt som mange vil ha det til, mener Knut.

Kjøpefest i fjor også, se hva vi valgte

Diesel faller kraftig

– Når det gjelder produkter, har vi fått en rekke elbiler og ladbare hybridbiler inn på markedet de siste årene. På grunn av avgiftssystemet kommer disse svært gunstig ut, sammenlignet med bensin- og dieselbiler. Mange av dem framstår som rene kupp. Dermed er det mange som lar seg friste. Her spiller det også inn at vi ikke vet hvor lenge dette vil vare, og når politikerne vil begynne å stramme inn.

Bølgen av ladbare hybrider har også endret sammensetningen på bilsalget ganske mye. Nye modeller har tatt store markedsandeler, mens andre har havnet i bakleksa. Det merkes blant annet i dieselandelen av salget.

– Ja, den faller kraftig. Det er ikke lenge siden dieselandelen i Norge var på langt over 50 prosent. Nå er den nede i 30,5 prosent. Det er et lite jordskjelv i markedet, og det er grunn til å tro at dette vil fortsette. En rekke politiske utspill har skapt stor usikkerhet rundt dieselbilene, derfor velge flere nå enten hybrid eller ren bensinbil, forteller Knut Skogstad.

Denne bilen alene ville vært Norges mest solgte bilmerke

Rekord for BMW og Mercedes

– Hvilke bilmerker gjør det best i Norge akkurat nå?

– Det er Volkswagen som troner suverent på toppen, selv om de vokser litt mindre enn markedet generelt så langt i år, pluss 2,7 prosent. Toyota på andreplass har en økning på 5,7 prosent. Blant de mest solgte merkene er det BMW som virkelig har vind i seilene. De er nå Norges tredje mest solgte bilmerke og noterer seg for en økning på hele 37,4 prosent. Her spiller blant annet rekordsalg av ladbare X5 sterkt inn.

– Mercedes fosser også fram, med økning på 25,5 prosent. De er nå det sjette mest solgte bilmerket i Norge, det er rekord! Videre på topp ti er det gode tider hos både Mazda og Mitsubishi, de øker med henholdsvis 33,8 og 34,4 prosent og tar dermed niende- og tiendeplassen på registreringsstatistikken, avslutter Knut Skogstad.

Dette er en liten gavepakke fra norske politikere

BMWs store SUV X5 har kommet i ladbar hybridutgave og er en stor suksess i det norske markedet.
BMWs store SUV X5 har kommet i ladbar hybridutgave og er en stor suksess i det norske markedet.

LES MER: Nå stuper diesel-salget