Her er SUV-en som gjerne vil være sportsbil

Og det klarer BMW X4 M40i – nesten. Les testen:

X4 er i praksis en BMW X3 med mer sporty design. I denne utgaven har den også seriøse saker under panseret! 
X4 er i praksis en BMW X3 med mer sporty design. I denne utgaven har den også seriøse saker under panseret! 

De tyske premiumprodusentene kjører på i et voldsomt tempo med nylanseringer. Her handler det om å fylle opp den ene nisjen etter den andre.

Det er BMW X4 er godt eksempel på. Her har BMW altså tatt den velkjente familie-SUVen X3 og enkelt forklart gjort den langt mer sporty enn opphavet. Det handler mest av alt om en skrånende taklinje, med tydelig coupe-faktor. Men vi snakker altså fortsatt om SUV. Storebror X6 har hatt stor suksess med denne oppskriften. X4 selger også bra.

Tidligere har vi testet den med mer normal motorisering. Det kan vi imidlertid ikke si at denne har. Når det står M40i på hekken til en X4, betyr det 3-liters bensinmotor på 361 hestekrefter. Ja, 361 hestekrefter i en ganske kompakt SUV. Det lover bra! Startprisen er på litt over en million, testbilen klokker inn til 1.259.890 kroner.

Hvordan er den å kjøre?

Her er det bare å glemme eventuelle fordommer mot SUV-er og kjøreegenskaper. BMW-ingeniørene klarer kanskje ikke å oppheve tyngdekraften, men det er sannelig ikke langt unna.

Bakfra ser du tydelig at dette ikke er noen vanlig SUV.
Bakfra ser du tydelig at dette ikke er noen vanlig SUV.

X4 er veldig nært som å kjøre en vanlig 3-serie. Den ligger resolutt på veien, styringen har akkurat den følelsen og presisjonen du ønsker deg, og på svingkjøring er det fint lite krenging å spore. Er du ute etter det, må du virkelig provosere. Hardt! Det er litt mye vindstøy i høye hastigheter, men ikke så mye at det blir plagsomt.

Motoren gir kjøreglede i bøtter og spann. Følelsen ved å tråkke gassen i bånn er virkelig vanedannende. Det er rett og slett MORO, med veldig store bokstaver. Forbikjøringer går som en lek, utfordringen er egentlig bare å klare å holde seg i skinnet. Her er det i alle fall ikke vanskelig å pådra seg fartsbøter og det som verre er.

Dette hyggelige synet møter deg hver gang du åpner panseret!
Dette hyggelige synet møter deg hver gang du åpner panseret!

Slik skal bilen redde deg fra fartsbøter

Hvordan er plassen?

Dette handler om design, ikke mest mulig plass. Med det utgangspunktet blir vi egentlig litt overrasket over plassen i testbilen. Tross skrånende bakluke, sitter to voksne helt greit i baksetet, i alle fall så lenge man ikke er over 190 centimeter lang. Beinplassen er også helt godkjent og egnet for langtur.

Bagasjerommet svelger unna 500 liter. Du mister naturligvis en god del høyde helt bakerst, men plassen er lett å utnytte.

Bagasjerommet er på klart godkjente 500 liter. 
Bagasjerommet er på klart godkjente 500 liter. 

– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Går den bra?

Det har du skjønt allerede! Når en SUV gjør 0-100 km/t på under 5 sekunder, kan vi trygt si at den går bra. Denne X4-utgaven sniker seg akkurat under den magiske grensen, den klarer øvelsen på 4,9!

I tillegg er den råsterk gjennom hele registeret. En av bilverdenens beste automatgirkasser leverer også varene, i sum blir det en kraftpakke som virkelig imponerer.

En annen liten sak: BMW-ingeniørene har jobbet med lyden. Det broomer skikkelig, med noen kledelige smell fra eksospotta i tillegg. Barnslig? Kanskje, men det føles samtidig helt riktig i en bil som denne!

Men som du sikkert har gjettet allerede: Denne kraftpakka betyr også bensinforbruk over snittet. Det offisielle forbruket er oppgitt til ganske solide 0,86 liter/mil på blandet kjøring. Vår erfaring er at det er vanskelig å komme noe særlig under en liter, med mindre du holder deg så mye i skinnet at du ikke får utnyttet noe av det som bor i bilen.

Interiøret ser mer ut som en halv million – enn over én. Men det er praktisk og funksjonelt, som vanlig på BMW.
Interiøret ser mer ut som en halv million – enn over én. Men det er praktisk og funksjonelt, som vanlig på BMW.

Dette er verdens raskeste SUV

Finest utenpå eller inni?

Dette interiøret kjenner vi i store trekk igjen fra flere BMW-modeller, blant dem 3-serien. Det gjør at det også er å finne i biler som koster veldig mye mindre enn X4 M40i. Det ser ikke billig ut, men det ser heller ikke ut som 1.259.890 kroner. Til det blir det litt for enkelt og tradisjonelt. Det er mye grå og svart plast her, selv om gode doser med pianolakk trekker litt opp.

Utvendig er dette helt klart smak-og-behag. Noen synes det ser knalltøft ut, mens andre mener X3 er et mer vellykket design.

BMW-designerne har helt klart hatt større utfordringer med denne, enn de har hatt med X6. På X6 gjør lengden på bilen mye av jobben for dem. X4 er mer kompakt og ser rett og slett litt mer butt ut. Det er vanskelig å unngå når taket begynner å skråne nedover så langt fram på bilen.

X4-designet er veldig avhengig av hvilken vinkel du ser bilen fra. Herfra synes vi den blir litt klumpete, rett og slett.
X4-designet er veldig avhengig av hvilken vinkel du ser bilen fra. Herfra synes vi den blir litt klumpete, rett og slett.

Er dette den mest harry SUV-en?

...og hva er konklusjonen?

At det blir skikkelig kjøremaskin av det når BMW putter 361 hestekrefter under panseret på en bil – det kommer ikke som noen stor overraskelse.

BMW X4 M40i

Motor: 3-liter bensin

Effekt: 361 hk / 460 Nm

Forbruk: 0,86 l/mil

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 500 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 467 x 199 x 162 cm

Pris fra: 1.047.700 kroner

Pris testbil: 1.259.890 kroner

Denne X4-utgaven viser til fulle at de vet hva de holder på med. Det mest imponerende er likevel hvor bra de får til dette i en tross alt ganske høy SUV. X4 M40i er tvers gjennom en kjøremaskin, i tillegg til at du altså får høy sittestilling og nok 4x4-egenskaper til manges bruk.

I tillegg er de praktiske behovene overraskende bra ivaretatt. Du kjøper naturligvis ikke denne hvis du er ute etter mest mulig plass for pengene, men størrelsesmessig vil den duge som familiebil for de aller fleste.

Testbilen er steindyr, og vil helt sikkert også ha et solid verditap. Noen spesielt god investering er den derfor neppe, rent økonomisk sett. Men på morofaktor og kjøreglede får du absolutt valuta for pengene hvis du velger denne!

Rimeligere X4? Les testen av den her:

X4 er bilen for deg som vil ha SUV, men ikke vil kjøre rundt i noe som ser ut som en murstein. 
X4 er bilen for deg som vil ha SUV, men ikke vil kjøre rundt i noe som ser ut som en murstein. 

Her er SUV-ene som kjører fra det meste