Dette er kul men skummel bruktbil
Du får den billig, ikke uten grunn.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en MG-F. Som skal være i god stand. Topp-pakningen er nylig skiftet og bilen skal være godt fulgt opp med oppgraderinger underveis. Prisen er 50.000 kroner. Bilene har jo ikke det beste ryktet så det hadde vært greit å høre din mening om dette. Tidligere eier bedyrer at bilen har vært problemfri å eie. Det er kun snakk om kose-kjøring på sommeren her. Mvh. Helge.
Benny svarer:
Hei Helge! MG er et gammelt ærverdig merke, med lange og gode sportvognstradisjoner. Jeg har veldig sansen for dem og syntes det var trist da de ble med i Rover-konkursen. Nå har MG startet opp i Kina, men det blir jo liksom ikke helt det samme.
Uansett: MG-F er en fin, morsom og underholdende roadster. I riktig fargekombinasjon kan den være rett og slett lekker.
Nylig byttet topp-pakning og flere oppgraderinger, men aldri hatt problemer med den. Her skurrer det litt for meg. Selv om "problemer" er et definisjonsspørsmål.
For det er et men her. Et stort ett. De fleste bilene i Norge har samme 1,8-liters motor som vi finner i Rover 75 og i Land Rover Freelander. Det er ingen stor hemmelighet at det ikke er verdens beste motor. Varmgang og topp-pakning - eller enda dyrere - topplokkshavari er mer vanlig enn uvanlig. I MG-en sitter motoren inneklemt mellom kupe og bagasjerom. Der blir det varmt ...
Så har MÅ man være OBS, selv om oppgraderinger allerede er gjort. Noen mener at problemet med kjøling er overdrevet - jeg mener at man bør ta det på alvor.
Dette kjøper nordmenn når de skal tøffe seg
Det er mye som bør sjekkes
Radiator og kjøleslanger bør også sjekkes. Dynamoen kan ta kvelden - det blir som nevnt varmt i dette motorrommet. Sjekk når registerreimen sist ble byttet. Oljelekkasjer forekommer, både fra motor og girkasse. For lite girolje, pga lekkasje gir trege og tunge skift.
Girskiftene skal være myke og lette. (Reversen er ofte litt treg uansett...) Girkassen er stort sett solid, men overføringen kan bli slitte / behøve justering.
Sjekk også fjærhøyden. Hydragas-fjæringen er stort sett god, men bilene begynner jo å bli gamle. Da kan alt skje.
Rust er også et tema her. Sjekk nøye rundt frontlykter og forskjermene langs fangertrekket. Bærearmene foran kan ruste, selve rammevangen kan ruste (dyrt...) Jekkfester bak kan ruste, kanalene kan ruste og rundt luftinntakene på bakskjermen kan det også komme rust.
At en slik bil har komplett servicehistorikk og annen dokumentasjon for påkost er nærmast en selvfølge for kjøp.
Slik skal entusiast-merket gjøre comeback
Det er i det hele tatt mye å være oppmerksom på her. Bilen er litt "risikosport". Det er derfor viktig å lese seg godt opp på modellen før kjøp. Det er en grunn til at noen er nesten skummelt billige
Jeg fraråder på ingen måte å kjøpe bilen. Jeg har sansen for den. Men det er viktig å ha realistiske forventninger både til gleder og bekymringer. Samt å ta seg tid og bry med å lete opp et fint eksempler i god stand. Da ligger det an til hyggelige turer i varm sommer-sol!
Les også: Sjarmerende familie-cabriolet til 30 000 kroner
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: