Studenten Jessica Anderson hadde nettopp flyttet til London og søkt på over 150 sommerjobber uten hell.

Etter å ha lagt merke til hvor mange det er som bruker dating-appen Tinder i London, tok 20-åringen et ukonvensjonelt grep.

Hun bestemte seg for å bruke appen på en helt ny måte, skriver Daily Mail.

Sveip til jobb

Hun droppet de attraktive bildene av seg selv, og lastet istedet opp en generell jobbsøknad og CV på den polulære dating-appen.

– Selv om jeg har søkt på over 150 jobber, har jeg ikke vært så heldig. Derfor forsøker jeg nå på Tinder, skriver Anderson på Tinder-profilen sin.

500 meldinger

Bare i løpet av en dag, mottok Anderson over 500 meldinger på appen, med overveldende støtte og jobbråd fra ukjente.

Hun fikk også tilbud om arbeidspraksis ved en bedrift, og flere tips om steder hun burde søke.

Norskutviklet jobb-app

Det viser seg at den britiske jobbsøkeren var inne på noe som tre norske gründere for lengst oppdaget verdien av.

Chris Rynning (48), Tobias Nervik (21) og Vegard Vangstad (21) står bak rekrutteringsverktøyet og appen «Mojob». Jobbtjenesten er utviklet for mobilen og tilbyr en rask og enkel utvelgelsesprosess hvor arbeidsgivere kan sveipe til høyre og venstre for å finne de aktuelle kandidatene.

<div><br></div><div>TINDER-CV: Jessica Anderson la ut en CV på Tinder da jobbsøkingen ikke gikk som ønsket. FOTO: PRIVAT
</div><div><br></div>

TINDER-CV: Jessica Anderson la ut en CV på Tinder da jobbsøkingen ikke gikk som ønsket. FOTO: PRIVAT

Appen har nå over 60.000 brukere, og vokser stadig. Daglig leder i Mojob, Tobias Nervik, er overbevist om at dette er fremtiden til både rekruttering og jobbsøking.

– For jobbsøkere er det å være mobil veldig viktig. Brukere av appen får et varsel så fort det legges ut en jobbannonse innenfor deres rekkevidde og interesse, sier Nervik til TV 2.

Rask utvelgelsesprosess

Ifølge Nervik bruker en som rekrutterer cirka tre sekunder på hver søknad.

– Derfor er det bedre å fokusere på en og en søknad som bare inkluderer den viktigste informasjonen, mener gründeren.

– Det er mer som en «mini-CV», med en kort pitch om seg selv og hvorfor de skal ha denne jobben, sier Nervik.