Akkurat offisielle: Volvos nye storselgere

Dette blir viktige biler for svenskene.

Slik ser konseptutgaven av Volvos kommende crossover ut. Dette blir en svært viktig bil, segmentet vokser nemlig raskere enn noen andre for tiden. 
Slik ser konseptutgaven av Volvos kommende crossover ut. Dette blir en svært viktig bil, segmentet vokser nemlig raskere enn noen andre for tiden. 

Volvo er midt i en stor modelloffensiv, der de i løpet av kort tid skal bytte ut alle modellene sine.

I fjor fikk vi helt ny utgave av SUV-en XC90. I år følger sedanen S90 og stasjonsvogna V90 etter. De to tilhører klassen av storbiler, med prislapp deretter.

Men Volvo skal ikke bare satse på store og dyre biler i framtiden. Nå har de akkurat gitt oss første smakebit på modeller som blir svært viktige. Helt ny utgave av kompakte V40, og crossoveren XC40. Mye skal gå galt om ikke dette blir to av Volvos bestselgere de kommende årene.

Skarpe linjer og ganske mange detaljer, dette designet er nok egnet til å bli ganske omdiskutert. Så gjenstår det naturligvis også å se hvor mye det blir tonet ned til produksjonsklar bil. 
Skarpe linjer og ganske mange detaljer, dette designet er nok egnet til å bli ganske omdiskutert. Så gjenstår det naturligvis også å se hvor mye det blir tonet ned til produksjonsklar bil. 

Ny plattform

Så langt går de to konseptbilene under navnene 40.1 og 40.2. Salgsvolumet i denne klassen er høyt. Suksessen til VW Golf er den beste indikatoren på det, men også premiummerker som Audi, BMW og Mercedes har stor suksess her.

Klassen er viktig for salg, men den er også viktig for å rekruttere nye kunder til merkene.

Der XC90 og S90/V90 er bygget på Volvos storbilplattform kalt SPA, vil 40-modellene være de første ute på den nye og kompakte plattformen CMA.

Stor offensiv: De skal komme med 14 modeller på fire år

Designmessig er dette et klart brudd med dagens tradisjoner hos Volvo, nå tør de å skille seg mer fra mengden. 
Designmessig er dette et klart brudd med dagens tradisjoner hos Volvo, nå tør de å skille seg mer fra mengden. 

XC90 gikk kraftig ned i pris da den kom i ny utgave

Drar til ganske mye

Denne har Volvo utviklet sammen med sitt kinesiske eierselskap Geely. Plattformen skal danne utgangspunkt for alle mindre og kompakte Volvo-modeller de kommende årene, i tillegg skal Geely kunne bruke den på større biler. På den måten får man fordelt utviklingskostnadene over et høyt antall biler.

Konseptbilene viser også at Volvo våger å dra til ganske mye når de lager nye, kompakte biler. Her handler det om skarpe og tydelige former. Fronten har mange likhetstrekk med dagens, nye Volvoer, men både sideprofil og hekk viser ny tanker fra Volvo.

Kommer til neste år

Den nye CMA-plattformen er tilpasset flere drivlinjer. Det betyr i praksis at det vil komme både elbil og ladbar hybrid, i tillegg til bensin- og dieselversjoner.

Det er ventet at Volvo vil prioritere å få ut XC40-utgaven først. Dette er en høyreist versjon, med offroadstyling og mulighet for 4x4. Markedet for disse modellene øker kraftig i Europa nå, og Volvo vil naturligvis gjerne ha sin del av den kaka. Her ligger det an til lansering allerede neste år.

Vi var på avdukingen av Volvos nye storbil, her er de første bildene

Volvo har ambisjoner om å ta en solid andel av det stadig voksende crossover-segmentet med denne bilen. 
Volvo har ambisjoner om å ta en solid andel av det stadig voksende crossover-segmentet med denne bilen. 

Den beste svenskehandelen du kan gjøre, vi dro på tur med XC90