Dette er en bekymring for mange elbil-eiere

Holder batteriene, eller må man være forberedt på skifte dem?

Batteripakken er elbilens 'hjerte' – men hvor lange varer den egentlig?
Batteripakken er elbilens "hjerte" – men hvor lange varer den egentlig?

De siste årene har andelen av elbiler på norske veier nærmest eksplodert. For bare få år siden var det bare de mest innbitte miljøvernerne som kjørte rundt i noe slikt. Da som regel av typen ørliten og rar. Vi snakker om bare noen få hundre eksemplarer for få år siden – til godt over 80.000 elbiler på norske veier i dag.

Nå har mer anvendelige elbiler for "hvermannsen" også gjort sitt inntog. Da i form av Nissan Leaf, som det går aller flest av, samt e-Golf og Tesla for å nevne bare noen få av veldig mange. Flere er på vei også.

Elbilene har også for lengst gjort sitt inntog i bruktbilmarkedet.

Men, det er et men her. For hvor lenge varer egentlig batteriene i en slik elbil? Og ikke minst: Hva koster det når dette "hjertet" må byttes?

Det er et spørsmål jeg som motorjournalist og bilekspert stadig vekk får, fra venner, kjente og ukjente.

Begynner å få erfaringer

Mange er tydeligvis mer enn bare litt skeptiske til å kjøpe brukt elbil med noen år på baken.

Nå som elbilene har vært på markedet i noen år, i ett betydelig antall, begynner det å bli enklere å gi svar på dette.

Mye tyder på at bekymringene om svinedyre batterier som må byttes etter kun få år er bare en myte. Heldigvis.

De har nemlig vist seg å være svært holdbare ogikke miste mye kapasitet, tross mye bruk og dermed hyppig ladning.

På elbiler som har gått som taxi og har passert 200.000 kilometer med god margin, viser undersøkelser at de fortsatt har igjen mellom 75-85 prosent av den opprinnelige batterikapasiteten. Det må helt klart sies å være godkjent.

Gigantene samarbeider om en svært viktig bil

Slik ser batteripakken i en Nissan Leaf ut. Den har utbyttbare moduler og man behøver derfor ikke skifte hele batteriet om noe går galt. 
Slik ser batteripakken i en Nissan Leaf ut. Den har utbyttbare moduler og man behøver derfor ikke skifte hele batteriet om noe går galt. 

En god bekreftelse

Det virker også som om bilfabrikantene blir tryggere og tryggere på batteriteknologien.

Ett godt eksempel på nettopp det er Nissan. På sin elbil Leaf ga Nissan til å begynne med ingen garantier på batteriet. Fra 2013 innførte de 100.000 km eller fem års garanti. På den nye med 30 Kw. batteri som ble lansert i vinter, forlenget de denne garantien til 160.000 km eller 8 år.

Denne garantien gjelder alle Nissans elbiler – også de som ble solgt før garantiene ble innført. En bedre bekreftelse på gode erfarringer finnes vel knapt?

Tall fra Nissan viser at på 35.000 solgte elbiler i Europa, ble bare tre batterier byttet ut på garantien. Det er under 0,1 prosent det ...

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil

Lade-erfaring og mobiltelefon

Batteriene viser seg altså å være veldig stabile. Øvrig erfaring så langt viser at selv ikke hyppig hurtiglading eller store temperatursvingninger har mye å si på levetiden og kapasiteten her. Det er nok rett og slett myter som henger igjen.

Mye tyder på at batteriene i nyere- og kommende elbiler vil vare bilens livslengde ut.

Etter hvert har man lykkes å lagre mer energi på mindre volum. I praksis vil det si at batteriene framover vil gi lengre rekkevidde, uten å måtte øke i volum og vekt. Dette er to svært viktige parametere for bil-fabrikantene.

Nå har elbilfavoritten fått lengre rekkevidde

Du vil neppe oppleve batteriproblemer

I de få tilfellene hvor et batteriet degraderes så mye at man må gjøre grep, så kan moduler av dette skiftes, og ikke hele batteriet.

Det viser seg at hyppig ladning, selv med hurtiglader har lite å si for kapasiteten på elbil-batteriet. 
Det viser seg at hyppig ladning, selv med hurtiglader har lite å si for kapasiteten på elbil-batteriet. 

De største skeptikerne så også for seg stabler av kasserte elbil-batterier som et mulig miljøproblem. De gode erfaringene så langt tyder på at dette neppe blir noe stort problem.

Det er snakk om kanskje 20 batterier i året på verdensbasis per i dag. Dessuten kan hele 95 prosent av batteriene gjenvinnes. Med det kan vi fastslå at det er mange andre ting ved moderne menneskers forbruk som er mye større miljøutfordringer enn elbilbatterier.

En slags konklusjon her må bli at du som elbil-eier neppe vil oppleve batteriproblemer i det hele tatt og at alle myter og skrekkscenarier rundt dette effektivt kan avlives.

Les også: Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe dieselbil