BMW droppet den – da bygget Knut fra Horten bilen selv

Nå skal det unike råskinnet selges.

Denne bilen er det ikke mulig å finne maken til. Det er fordi Knut Siring fra Horten har fått den bygget selv. Og her snakker vi en skikkelig kjøredoning. Foto: Privat
Denne bilen er det ikke mulig å finne maken til. Det er fordi Knut Siring fra Horten har fått den bygget selv. Og her snakker vi en skikkelig kjøredoning. Foto: Privat

M3 er et modellnavn som får blodet til å bruse hos BMW-entusiaster. Det er en bil som satte standarden for sportslige coupeer da den kom for første gang på midten av 80-tallet.

I utgangspunktet snakker vi her om en coupe. En todørs sportsbil. Men den ble etterhvert også tilgjengelig både som sedan og cabriolet.

Tredje generasjon M3 så dagens lys i 2001. Den fikk internkoden E46, og hadde en nydelig, selvpustende rekkesekser under panseret.

Med 343 hk spant den avgårde fra 0-100 km/t på like over 5 sekunder.

BMW M3: – Noen biler bør du rett og slett bare styre unna

Stasjonsvogn

Da E46-generasjonen M3 ble lansert, ble det også snakk om å lage en stasjonsvogn. Eller Touring, som BMW kaller det.

Det gikk så langt at det ble vist en helt "produksjonsklar" konseptbil. Men så ble det bestemt at den ikke skulle i produksjon likevel. Nå står den unike bilen i kjelleren på BMWs eget museum. Som en påminnelse om hva vi kunne fått.

Men i Norge står det èn til. Den er bare enda råere, og laget av Knut Siring (47) fra Vestfold.

Det ble aldri noen produksjonsmodell av tredje generasjon BMW M3 som stajsonsvogn. Men nå kan du få kjøpt en spesialbygget utgave på norske skilter. Foto: Privat
Det ble aldri noen produksjonsmodell av tredje generasjon BMW M3 som stajsonsvogn. Men nå kan du få kjøpt en spesialbygget utgave på norske skilter. Foto: Privat

Kjøpeguide: Første generasjon BMW M3

850 arbeidstimer

– Jeg ville bygge noe spesielt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på Alpina. Men så fant jeg ut at det var mer fristende å ta den helt ut, og heller bygge en skikkelig M3. Jeg ble inspirert av konseptbilen BMW selv hadde laget, og dermed satte jeg i gang, forteller Siring.

850 arbeidstimer senere, hvis vi ikke teller med de hundrevis av timene Siring selv har lagt ned i bilen, står den ferdig.

– Jeg fikk gjort karosseri- og mekanisk arbeid på verksted i England. I utgangspunktet startet jeg med en 2000-modell 320i Touring. Så var jeg heldig å fikk tak i en svært bra 2005 M3 Competition Sport, som ble donorbil. Hele ombyggingen er profesjonelt gjort, og godkjent med positive kommentarer av Vegvesenet, forteller BMW-entusiasten.

Dette heftet er verdt mange tusenlapper

241 km/t

Competition-utgaven har en rekke oppgraderinger, sammenlignet med en "vanlig" M3. Det bidrar til å gjøre denne bilen helt unik. Den er også nummerert.

Prosjektet har vakt stor oppsikt i bilmiljøet. Og bilen er blant annet omtalt i en 7-siders artikkel i januar-utgaven av det engelske bilbladet BMW Car.

At den fungerer som den skal har eieren fått testet grundig. I fjor ble det nemlig en tur til Tyskland, der bilen fikk strekke på bena på autobahn.

– Det var litt mye trafikk, men GPSen viste 241 km/t, og bilen hadde mer å by på. Speedometernåla hadde passert 250 km/t. Fartssperren er fjernet, lover Siring.

Med en toppfart på over 250 km/t er dette en heftig familiebil. Foto: Privat
Med en toppfart på over 250 km/t er dette en heftig familiebil. Foto: Privat

Selges ikke til hvem som helst

Men nå er altså planen å selge godbilen.

– Ja, det blir nok det nå. Jeg har nemlig lyst å sette i gang et nytt prosjekt. Og da må denne vike. Men den blir ikke solgt til hvem som helst. Jeg må vite at den får et godt hjem. I utgangspunktet tror jeg nok at riktig kjøper befinner seg i Tyskland eller Østerrike, men vi får se. Det har vært en del interesse hjemme også, sier han.

Prisantydningen er 399.000 kroner. Det er langt mindre enn ombyggingen har kostet.

– Å ja, denne har kostet meg godt over en halv million kroner, om en ikke regner med egeninnsatsen.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye utstyr

M3 Touring Sport Competition-utgaven i Vestfold er lakkert i knallblå Estoril-blå lakk. Innvendig er det sort skinn. Bilen er ellers fullytstyrt med navigasjon, M3-sportstoler i skinn, takluke, det størse stereoanlegget til BMW og spesialfelger, som er pulverlakkert i grått.

Her er listen over modifikasjoner som følger Competition-utgaven av M3:

- 19" BBS lettvekts smidde felger, 19" x 8" foran og 19" x 9,5" bak

- Continental Sport Contact M3 spesialdekk i dimensjon 225/40-19 foran og 255/35-19 bak

- Spesialtunet understell og fjæring for Competition Package

- CSL styring: Mer direkte styring med utveksling på 14.5:1 kontra standard M3 som har 15.4:1

- CSL M-Track Mode DSC. Originalt på CSL og Competition-utgaven er det kun M-track mode-knappen som befinner seg på rattet, men jeg ønsket å beholde cruisekontroll og radioknappene på rattet. Derfor ble M-track mode knappen montert på enden av vindusviskerhendelen, lett tilgjengelig uten å ta handen av rattet.

- CSL bremser: Større skiver foran, 345 mm dia i stedet for 325 mm. Større stempler i kaliperne bak, 328mm skiver

- Alcantara ratt og håndbrekkbelg

Så da, er det vel bare å kaste seg i bilen, og komme seg til Horten, slik at du kan sikre deg en helt unik familiebil.

BMW M3 blir ikke tøffere enn dette