Mener Mercedes ødelegger Formel 1

Bernie Ecclestone er den skarpeste kritikeren.

En ting er både Sebastian Vettel (her fra gulldagene hos Red Bull) og Bernie Ecclestone enige om: Mercedes ødelegger Formel 1.
En ting er både Sebastian Vettel (her fra gulldagene hos Red Bull) og Bernie Ecclestone enige om: Mercedes ødelegger Formel 1.

Langvarig dominans fra ett team ødelegger for de fleste idretter, og Formel 1 er intet unntak. På tidlig 2000-tall forsvant titusenvis av tittere hvert eneste år, rett og slett fordi det ikke var noen spenning ved å se en rød Ferrari med en tysker bak rattet ta ledelsen i første sving, og så lede hver eneste runde fram til mål.

Men alle dominanser tar slutt og da Fernando Alonso ble verdensmester i Formel 1 i 2005, innledet det en ny gullalder for sporten. De neste årene var spennende mesterskap, og både 2007- og 2008-sesongen er gått over i historien som to av de aller beste og mest dramatiske sesongene.

Dominerer totalt

Men i 2010 kom Mercedes tilbake til sporten. De første årene uten noen suksess, før man begynte å få sving på sakene, og fra og med 2014-sesongen har teamet fullstendig dominert.

I 2014 vant teamets førere Lewis Hamilton og Nico Rosberg 16 av 19 løp, før man i 2015 gjentok bedriften. Nå har 2016-sesongen kommet i gang, og de fire første løpene er alle blitt vunnet av Nico Rosberg i suveren stil.

Dobbeltmoral fra Vettel?

Nå har mange klaget lenge, men klageropene blir stadig høyere om at Mercedes ødelegger sporten. Alt fra ulike representanter for motorsportorganisasjoner til både aktive og pensjonerte førere, klager over Mercedes sin dominans. Ferrari-fører Sebastian Vettel har klaget høyest av dagens førere, og mange mener det får en viss dobbeltmoral over seg, all den tid Vettel ikke klaget da han ble verdensmester for Red Bull fire år på rad fra 2010-2013.

Et syn mange Formel 1-fans har gått lei av de siste årene. En sølvfarget Mercedes (her Nico Rosberg) på vei mot nok en ny seier. 
Et syn mange Formel 1-fans har gått lei av de siste årene. En sølvfarget Mercedes (her Nico Rosberg) på vei mot nok en ny seier. 

Men til tyskerens forsvar skal det sies at disse fire sesongene til tider var særdeles spennende. I 2010 kunne f.eks fire førere bli verdensmester før det siste løpet, og 2012-sesongen åpnet med syv ulike vinnere i de syv første løpene. Derfor blir det historieløst hvis noen sammenligner Mercedes sin dominans med Vettels Red Bull-periode, rett og slett fordi Mercedes-bilene siden 2014 har vært så ekstremt mye raskere enn de andre bilene.

Urettferdig kritikk?

De siste årene har Formel 1 hatt synkende seertall, og mange av løpene har ledige billetter når det er løpsdag. Derfor er det naturlig at det både FIA, teamene og fansen helst ønsker, er en spennende sesong, hvor det er jevnt mellom flere lag og førere. Da passer det dårlig med et Mercedes-team som er fullstendig suveren, og som gjør sporten like kjedelig som det Ferrari gjorde på tidlig 2000-tall.

Nå går denne elbilen 50 prosent lenger

Ser man det fra Mercedes sitt synspunkt føles nok kritikken urettferdig. Teamet har rett og slett gjort en mye bedre jobb enn de andre teamene med å forstå teknologien bak 1,6-liters turbo-hybridene som kom i 2014, og det er jo ikke Mercedes sin feil at de andre ikke klarer å henge på.

Strukturen er helt feil

– Jeg forstår at Mercedes ikke ønsker å forandre noe i sporten, siden de ikke vil miste sitt forsprang. Men ingenting er verre enn at ett team dominerer. Folk klager til meg fordi de ikke har noen grunn til å se fram til løpene, fordi de vet at Mercedes kommer til å vinne, fortalte Bernie Ecclestone til den russiske sportsavisen Sovetsky Sport nylig. Han har lenge vært misfornøyd med hvordan noen få team kan utøve så mye kontroll over sporten.

– Strukturen i sporten er helt feil. Vi har tillatt at Ferrari og Mercedes kontrollerer den. Sånt skjer når demokratiet ikke virker. Vi trenger å gå tilbake til gode gamle dager, da vi bygde sporten til hva den er i dag. Da JEG var i en mye sterkere posisjon. Da JEG var diktator. Men med dagens demokrati, så har vi folk som manipulerer sporten etter hva som gagner dem, sa Ecclestone.

Mener Ecclestone ødelegger

Mercedes er selvsagt ikke enige i Ecclestones synspunkter, og styreformann i Mercedes, Niki Lauda (tidligere Formel 1 legende med tre VM-titler) gikk for noen måneder siden ut og sa at Ecclestone ødelegger alt i sporten, etter at Ecclestone først hadde gått ut og sagt at Formel 1 er dårligere enn det noen gang har vært.

Bilen som skal skjemme bort familiene

For å underholde publikum

Mercedes fremhever at de er med i Formel 1 med et langsiktig fokus, men Ecclestone har sett mange store fabrikanter slutte når det passer dem.

Verdensmesteren fra 2014 og 2015 har hatt en dårlig start på 2016, men hvis noen kan snu det, så er det Lewis Hamilton. Han klager ikke over Mercedes sin dominans...
Verdensmesteren fra 2014 og 2015 har hatt en dårlig start på 2016, men hvis noen kan snu det, så er det Lewis Hamilton. Han klager ikke over Mercedes sin dominans...

– Vi prøver å redde sporten, og disse folkene fra Ferrari og Mercedes prøver bare å berge sine egne interesser i den. Det er mye vi kan gjøre for å få Formel 1 tilbake hvor den burde være, fordi vi er i showbusiness. Vi er der for å underholde publikum. Vi er ikke der for å lage et show for Mercedes sånn at de kan demonstrere og selge bilene sine. Ei heller Ferrari, sa Ecclestone til BBC i desember i fjor.

Kan det snu igjen?

Så vil tiden vise om pendelen nok engang kan snu for Formel 1 sin del. For å være litt personlig, så tillater jeg meg å si, at for oss som har fulgt sporten lenge, så vet vi av erfaring at det kan gå litt opp og ned spenningsmessig. Det var ikke alle løp som var like fantastiske i gamle dager heller.

Allikevel føler mange at sporten akkurat nå er inne i sitt mørkeste hull siden tidlig 2000-tall, men også den perioden tok slutt etter fem ekstremt kjedelige sesonger på rad. Nå er vi inne i den tredje kjedelige sesongen på rad med Mercedes-dominans, så det må være lov å håpe at det snart blir friskere tider med mye god racing igjen. Kanskje en diktator kan være en god ide igjen?

De skal lokke kundene med billig SUV