Mye handler om elbiler i det norske bilmarkedet. De siste årene har salget skutt i været, og ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet enn oss nordmenn.

Men nå kommer også en annen biltype for fullt. Vi snakker om de ladbare hybridene som virkelig har fått sitt gjennombrudd i det norske markedet.

Dette er biler som har både elmotor og bensin/dieselmotor. De kan lades fra en helt vanlig stikkontakt, og fungerer som elbiler over kortere avstander.

Mye mer å velge mellom

Den rykende ferske registreringssstatistikken for april underbygger dette til fulle. Salget av ladbare hybrider er nemlig nesten firedoblet, sammenlignet med april i 2015.

Da ble det registrert til sammen 584 ladbare hybrider. I april i år er tallet 2.224. Det er en nesten oppsiktsvekkende stor økning.

Mye av forklaringen finner vi i at antallet ladbare hybridbiler i markedet har økt kraftig det siste året. Det har rett og slett blitt mye mer å velge mellom, samtidig som denne biltypen kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

En pen dame skulle fronte denne bilen, det gikk ikke så bra

Mange har hatt ventelister

– Disse modellene har på mange måter blitt de nye "Norges-bilene". De har gunstig pris, og vil for mange kunne fungere som to biler i ett. Er du flink til å lade, vil du kunne gjøre unna det meste av småkjøringen på strøm, og dermed få lave driftsutgifter. På langtur er ikke rekkeviddengst noe tema, da trår den vanlige forbrenningsmotoren til, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har testet flere av de ladbare hybridene i markedet.

– Det har etter hvert blitt mange å velge mellom, og et bredt spekter av forskjellige biltyper. Alt fra bitte lille BMW i3, til store SUV-er som BMW X5 og Volvo XC90. Og mellom der mer folkelige biler som Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Golf og Passat GTE, samt BMW 225 xe, for å nevne noen. Mange av disse har hatt leveringsproblemer og lange ventelister, mitt inntrykk er at det er i ferd med å bedre seg for de fleste, sier Benny.

Opptil ett års ventetid: Denne Golfen traff virkelig blink

Må lade ofte

– Men denne biltypen har også fått kritikk fra flere hold?

– Det er riktig, og det henger i stor grad sammen med at mange eiere opplever at det er svært vanskelig å oppnå de offisielle forbrukstallene. For mange ladbare hybrider ligger de rundt 0,20 liter/mil. Skal du klare det, må du ha mye småkjøring, du må lade ofte og det meste av kjøringen må gå på strøm. De offisielle tallene er målt i en spesiell syklus, som nok i praksis avviker mye fra den kjøringen de fleste av oss har.

– I tillegg skal du ikke glemme at bilene nødvendigvis blir tyngre av å ha en ekstra drivlinje. Når batteriene er tomme, er det mye å dra rundt på. Derfor erfarer også mange at en ladbar hybrid som går på bensin/diesel, bruker mer – til dels mye mer – drivstoff enn en bil med tradisjonell drivlinje. Mitt råd til alle som vurderer ladbar hybrid, er derfor å tenke gjennom sitt eget bruksmønster først og være bevisst på hvordan dette vil fungere i praksis. Først da vet om en ladbar hybrid er riktig for en selv, eller ikke, sier Benny.

Denne bileieren er sjokkert over forbruket

Mitsubishi Outlander PHEV er bilen som egenhendig sto for gjennombruddet til de ladbare hybridene i Norge. Dette var også verdens første ladbare hybrid-SUV. Selv om den har vært på markedet i noen år, selger den fortsatt svært godt her hjemme. 
Mitsubishi Outlander PHEV er bilen som egenhendig sto for gjennombruddet til de ladbare hybridene i Norge. Dette var også verdens første ladbare hybrid-SUV. Selv om den har vært på markedet i noen år, selger den fortsatt svært godt her hjemme. 

Ikke lenger ny, likevel har den mer enn doblet salget i Norge