Legendarisk film-bil til salgs i Norge

– Dette er bedre enn å investere på børs!

Fast and the Furious-filmene har blitt en diger suksess verden over. Bilen på DVD-coveret er nøyaktig samme som nå selges her hjemme.
Fast and the Furious-filmene har blitt en diger suksess verden over. Bilen på DVD-coveret er nøyaktig samme som nå selges her hjemme.

Helt siden premieren i 2001 har de amerikanske action- og bilfilmene The Fast and the Furious gjort stor suksess verden over.

Heftige dueller mellom eksotiske sportsbiler og brutale muskelbiler kjennetegner kultfilmene.

Men det er spesielt én bil som utpeker seg i den tredje filmen i rekken. Vi snakker selvsagt om gatebil-klassikeren, Nissan 350 Z.

Denne bilen er spesialtilpasset stuntene som utføres av blant andre Morimoto, en skikkelig «bad guy» i Fast and the Furious Tokyo Drift. Faktisk er bilen kun bygget i tre eksemplarer, og det er Arild Hoddevik fra Nordfjordeid som eier det aller første eksemplaret.

Bilen har stått lagret i flere år, og skal nå luftes for salg - igjen...
Bilen har stått lagret i flere år, og skal nå luftes for salg - igjen...

Nå skal samlerobjektet selges, men det er ikke første gang Arild annonserer bilen her hjemme.

– Det sitter veldig langt inne å gi fra seg en slik bil. Derfor har jeg ikke lyst til å forhaste meg, sier entusiasten, og poengterer at bilen også står veldig godt hjemme i garasjen.

Kjøpt av politiet

Den aktuelle bilen er faktisk nøyaktig samme bil som er avbildet på både DVD-coveret og filmplakaten fra 2006. Her snakker vi altså om svært sjeldne saker.

Bak dette rattet har skuespiller Leonardo Nam tilbragt mange timer. 
Bak dette rattet har skuespiller Leonardo Nam tilbragt mange timer. 

– Jeg kjøpte bilen veldig spontant for tre år siden. Det var politiet i Drammen som solgte den via en auksjon – hvorfor har jeg vel aldri helt funnet ut, sier Arild, og legger til at bilen først kom til Norge i 2007.

Om du vil sikre deg filmstjernen, forlanger ikke selgeren mer enn 199.000 kroner. Da er bilen dog uten skilter, ettersom det byr på utfordringer å registrere den her hjemme.

2006-modellen er nemlig utstyrt med et japansk chassisnummer, samt rattet på "feil" side. Når det er sagt, er det er likevel ikke helt umulig å kjøre den lovlig på norske veier. Løsningen kan være å eksportere bilen ut av landet, registrere den i et EU-land, for så å importere den inn igjen på norske skilter.

Bilen til Thomas får jentene til å hyle

– Bedre enn å investere på børs

I følge Arild fremstår bilen eksakt slik den gjør i filmen. Det innebærer den helt spesielle motivlakken, Top Secret styling-pakke, Top Secret Wide Body-utbygging, 3-delte Volk Racing-felger, NOS-anlegg, Brembo-bremser, Magnaflow Performance eksosanlegg og Recaro stoler.

– Ettersom det kun finnes tre eksemplarer av denne i hele verden, er det helt klart et investeringsobjekt. Jeg vet at en annen 350 Z fra samme film ble solgt for 2 millioner kroner i England. Dette må jo være bedre enn å investere på børs, avslutter Arild.

Det skal ikke være gjort noen endringer med bilen siden innspillingen i 2006. 
Det skal ikke være gjort noen endringer med bilen siden innspillingen i 2006. 

– Jeg trodde Gatebil bare var rølp og harryfesting