Nå kan verdens råeste SUV bli din
Bygd for å takle Dakar-rally, da takler den nok Holmenkollåsen også.
For den som vil ha ekstreme offroad-egenskaper, kombinert med voldsomme ytelser, kommer det nå en gledelig nyhet. Den 20. mai vil nemlig Silverstone Auctions auksjonere bort en Bowler EXR-S 2015-modell.
De som har sett mye Top Gear husker kanskje at gutta har kjørt biler fra Bowler. Det engelske firmaet er mest kjent for ekstreme hardcore-biler med hjuloppheng og ramme beregnet for Dakar-rally, men det går også fint å kjøre dem på gaten. Glassfiberkarosseri, store V8-motorer og Land Rover firehjulstrekksystem kompletterer Bowler-stilen.
Det første produksjonseksemplaret
En av modellene Bowler har skapt er EXR og verstingversjonen EXR-S. Nå skal det første produksjonseksemplaret av EXR-S modellen selges på auksjon.
Auksjonsbilen har bare gått 768 km, og den forventede salgssummen ligger et sted mellom 1,1 millioner kroner og 1,5 milioner kroner.
550 hk og 625 Nm
Bilen er bygget på et Range Rover Sport-chassis, med helintegrert veltebur. Under panseret ligger en kompressormatet 5-liters V8 på 550 hk, og 625 Nm i dreiemoment. 0-60 mph (0-96 km/t) går unna på 4,2 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Denne godbiten får ikke vi kjøpe
Videre har bilen en 6-trinns automat med girhendler bak rattet, en spesiallaget diff, permanent firehjulstrekk, uavhengig fjæring foran og bak (med doble A-armer), Bilstein-dempere,spesialfjærer fra Eibach (som gjør at bilen har en fjæringsvei på 28,5 cm), 22-toms hjul og massive Brembo-bremser (360 mm skiver foran og 340 mm skiver bak).
En så ekstrem bil av sitt slag er det sjelden man ser, og etter å ha sett bilen kjøre på nært hold i rallyløypen under Goodwood Festival of Speed, kan jeg underskrive på at den som kjøper dette får noe som er mye råere enn den grommeste Porsche Cayenne eller BMW X5.
Bowlers historie
Engelske Drew Bowler står bak firmaet Bowler. Han begynte å selge modifiserte Land Rovere fra sitt hjem i Derbyshire i 1985. Etterhvert ble modellene mer og mer racing, som kulminerte med Tomcat-modellen på 90-tallet. Den solgte Bowler rettighetene til i 1999, for å fokusere på den nye modellen Wildcat. Året etter deltok en Wildcat i Dakar Rally for første gang, og i 2005 var Bowler-teamet det nest største fabrikkteamet etter Mitsubishi i Dakar Rally.
I 2009 tok man med åtte biler til Goodwood Festival of Speed, og året etter dundrer en EXR-S opp selve bakkeløypen på Goodwood, med en tid som var bedre enn mange av superbilene. I 2012 innledet man et formelt offisielt samarbeid med Land Rover, og lanserte Defender Challenge programmet i 2014. Vil du ha en seriøs Land Rover som du kan delta i tøffe rally med, er Bowler dermed de du skal kontakte.