Nå er det helt slutt for denne bilmodellen

Siste V70 har kjørt av samlebåndet.

Nå er det slutt. Den aller siste Volvo V70-en kjører av samlebåndet, men den skal ikke veldig langt. Nå går nemlig ferden til Volvos eget museum.
Nå er det slutt. Den aller siste Volvo V70-en kjører av samlebåndet, men den skal ikke veldig langt. Nå går nemlig ferden til Volvos eget museum.

En av Volvos mest suksessrike bilmodeller gjennom tidene er nå historie. Denne uken rullet det aller siste eksemplaret av V70 av samlebåndet på fabrikken i Torslanda. Dermed er en liten epoke over for Volvo – etter 20 år og 1.250.000 produserte eksemplarer.

V70 har røtter helt tilbake til Duett, fra midten av 50-tallet. Herregårdsvogn heter det på Volvo-språk. Det betyr i praksis stor og smart stasjonsvogn, til en pris ganske mange har hatt mulighet til å betale.

Vært med uvanlig lenge

V70 som modellnavn debuterte tilbake i 1996. Først som en videreføring av 850 som kom på markedet i 1991.

I 2000 var det klart for en helt ny modell, og andre generasjon V70. Den ble en stor suksess og gikk fram til 2007.

Da var det igjen klart for modellbytte, og dagens V70 har vært med uvanlig lenge til en bilmodell å være. Det skyldes blant annet at Volvo i mellomtiden ble solgt fra Ford til kinesiske Geely.

Slik skal Volvo bli størst i Kina

Solgt på pris

Den utgående V70-en har også mye Ford-mekanikk under skallet. Den er bygget på samme plattform som forrige Ford Mondeo, og da den kom, fryktet mange at mye av Volvo-særpreget ville lide under det. Noen kompromisser var det, men likevel har V70 klart å stå bra på egne bein.

De siste årene har Volvo solgt den hovedsaklig på pris. V70 har vært et velutstyrt (og komfortabelt) alternativ til de mer folkelige bilene i klassen, uten at den har kostet veldig mye mer i innkjøp.

XC90: – Her får vi bare én sjanse!

Fra under 10.000 kroner

Nå gjør Torslanda-fabrikken seg klar til en ny stor satsing. Produksjonen av splittet nye S90 starter straks. Dette er en stor sedan. I juni er det også klart for produksjonsstart av stasjonsvognutgaven V90. Det blir en svært viktig bil for Volvo i årene framover.

Den blir både større og dyrere enn V70. Rimeligste V90 i starten kommer på 469.000 kroner her hjemme, da snakker vi 150-hesters dieselmotor og manuell girkasse.

V70 har solgt svært godt i Norge i mange år. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet. I skrivende stund kan du velge mellom hele 1.100 brukte V70. Prisene starter på under 10.000 kroner for lurvete eksemplarer som har gått seriøst langt – til over 500.000 kroner for nesten nye biler, med stor motor, firehjulstrekk og MYE utstyr.

På overtid, men kan fortsatt være smart kjøp: Les V70-testen her

20 år og 1.250.000 eksemplarer – det ble fasiten for Volvo V70. Med det siste eksemplaret er også modellnavnet historie. 
20 år og 1.250.000 eksemplarer – det ble fasiten for Volvo V70. Med det siste eksemplaret er også modellnavnet historie. 

Lyst på brukt Volvo? Da bør du ta en titt her!