Var verdens best betalte idrettsmann – nå jages han av kreditorene
Her har nedturen virkelig vært bratt.
Emerson Fittipaldi er en legende i motorsport, og hans innsatser på racerbanen ga ham større inntjening enn de fleste. I 1989 mottok han f.eks over 1 million dollar for å vinne Indianapolis 500, og hans gullkantede kontrakter med Marlboro innbragte millioner på millioner både i Formel 1 og i Indycar. I 1975 var han sammen med Pele og Muhammad Ali verdens best betalte idrettsmann.
Men penger har en lei tendens til å forsvinne, og fra Brasil kommer nå sjokknyheten om at Fittipaldi er konkurs. Lokale aviser i Sao Paulo rapporterer at Emerson skylder 230 millioner kroner til 60 ulike kreditorer, etter flere konkurser for ulike firmaer (hvor Fittipaldi har vært involvert), samt appelsin-farmene til brasilianeren.
Har beslaglagt racerbiler
Dette har medført at rettsvesenet nå har reagert. Det betyr i første rekke at man har beslaglagt Fittipaldis trofeer og racerbiler (samt møbler og kontorutstyr) Blant racerbilene finner man vinnerbilen fra Indy 500 i 1993, som ble tatt fra Emersons kontor, samt en av Copersucar Formel 1-bilene som han kjørte på 70-tallet. Bilene vil bli solgt på auksjon, for å dekke inn deler av gjelden.
Slik løser de et stort problem for mange
En talsmann for Fittipaldi har uttalt at Emerson vil samarbeide med kreditorene for å finne en løsning på situasjonen, som har oppstått i det finansielle og politiske kaoset som nå herjer i Brasil.
Fittipaldis racingkarriere
Emerson Fittipaldi vant sitt fjerde Formel 1-løp i sin debutsesong i 1970 for Team Lotus. Der ble han de neste årene, og i 1972 ble han tidenes yngste verdensmester (25 år gammel) med sin Lotus 72D etter fem seire.
1973 så ut til å bli en reprise etter 3 seire på de fire første løpene, men så snudde lykken, og Jackie Stewart i Tyrrell slo tilbake, samtidig som teamkollega Ronnie Peterson viste seg å være hakket raskere enn Emmo. Men det ble allikevel en andreplass totalt i sammendraget.
Kongen på haugen
En skuffet Fittipaldi tok med seg en svært lukrativ Marlboro-avtale og dro til McLaren for 1974. Det resulterte i tre seire i sin McLaren M23 og VM-tittel nummer to. Fittipaldi var nå den ubestridte kongen på haugen i Formel 1, og tok andreplassen sammenlagt i 1975 etter to nye seire i sin McLaren.
Dette er bilen norske kjøpere har glemt
Men på tampen av året sjokkerte han alle, ved å kunngjøre at han ville kjøre for et nytt brasiliansk Formel 1-team kalt Copersucar, og som ble ledet av hans bror Wilson Fittipaldi. Der kastet han bort fem år av sin karriere (1976-1980), før han desillusjonert la opp racingkarrieren etter 1980-sesongen.
Superstjerne i USA
I 1984 gjorde han et uventet comeback i Indycar-serien (som da het CART), og der ble han en fort en stor stjerne. Høydepunktet kom i 1989, da han både vant mesterskapet, samt det ekstremt prestisjetunge Indianapolis 500.
Han klarte å vinne Indy 500 for andre gang i 1993, og var en av toppførerne helt til et krasj i 1996 gjorde at han la opp (da hadde han 22 seire i Indycar på samvittigheten).
Fant gud etter flykrasj
Skadene ble enda verre, da han krasjet i sitt eget småfly over en av sine egne appelsin-farmer i 1997. Ryggskadene tok lang tid å lege, og underveis i prosessen fant han Gud.
En lang og suksessrik karriere både i Formel 1 og Indycar gjorde Emerson Fittipaldi til en av tidenes ubestridt største motorsport-legender. Men nå møter han sitt livs kanskje hardeste kamp: Kreditorer.