Nå kan du spare nesten en million på luksus-SUVen

...men noe må du ofre.

Dette interiøret finner du i en Mercedes GLS – og nå blir den tilgjengelig i Norge med grønne skilter, altså som varebil. Det betyr at prisene går betydelig ned. Foto: Daimler AG - Global Communicatio
Dette interiøret finner du i en Mercedes GLS – og nå blir den tilgjengelig i Norge med grønne skilter, altså som varebil. Det betyr at prisene går betydelig ned. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

De norske varebilreglene ble strammet kraftig inn for noen år siden. Tidligere ble en rekke vanlige personbiler godkjent som varebil i Norge, så lenge selve varerommet var stort nok.

Nå har nåløyet blitt mye trangere, og en rekke av bilene er blitt borte. Men noen personbiler er fortsatt godkjent som varebil. Dermed blir de også en god del rimeligere, fordi varebiler har mindre avgifter enn personbiler i Norge.

Skiftet navn

Sist ut blant disse er to Mercedes-modeller som nå kommer i nye varebilutgaver. Dette gjelder den digre SUV-en GLS og legendariske Geländewagen.

GLS het tidligere GL. Den kommer nå med en rekke nyheter og forbedringer – både ut- og innvendig. Blant høydepunktene finner man nye fargekombinasjoner og eksklusive materialer, nye utvendige designdetaljer samt en rekke forbedrede sikkerhetssystemer.

GLS leveres nå også med 9-trinns automat på GLS 350 d, GLS 400 og GLS 500.

Mest penger er det å tjene på å velge topputgaven av GLS, nemlig 63 AMG. Da er nemlig prisen 800.000 kroner lavere om du bestiller med grønne skilter. Foto: Daimler AG - Global Communicatio
Mest penger er det å tjene på å velge topputgaven av GLS, nemlig 63 AMG. Da er nemlig prisen 800.000 kroner lavere om du bestiller med grønne skilter. Foto: Daimler AG - Global Communicatio

Derfor skiftet de navn på flere biler

Mange har ventet

Topputgaven AMG GLS 63 4Matic er bilen du sparer mest på å velge som varebil. Med to seter og grønne skilter startet den på 1.485.000 kroner. Samme bil i personbilutgave kommer på hele 2,2 millioner kroner. Da kan du leie mye bil de gangene du trenger mer enn to seter!

Geländewagen har vært ensbetydende med kompromissløs fremkommelighet og kraft i over 30 år. Grunnkonstruksjonen er den samme, men Geländewagen har blitt omfattende endret underveis, med alt man kan forvente av sikkerhets- og komfortsystemer.

– Sist Geländewagen og GLS var tilgjengelig som varebil i Norge ble det solgt ca 500 biler. Vi tror mange norske kunder har ventet på at disse bilene skulle bli tilgjengelige som varebil igjen, sier konstituert direktør, Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl, i en pressemelding.

Den legendariske offroad-kongen Geländewagen blir også tilgjengelig med grønne skilter. 
Den legendariske offroad-kongen Geländewagen blir også tilgjengelig med grønne skilter. 

Millionbil? Nei, denne koster faktisk mye mindre

Må vente 30 år

Tidligere var det slik at man avgiftsfritt kunne omregistrere varebiler til personbiler, ti år etter at de ble registrert første gang i Norge. Avgiftsbeløpet sank også med årene, det gjorde at mange brukte varebiler holdt seg kunstig høyt i pris.

Nå er dette endret. Man må vente i hele 30 år fra første registreringsdato, til en varebil kan bygges om til personbil uten at det skal koste avgifter. Men dette avgiften blir fortsatt gradvis lavere etter hvert som bilene blir eldre.

Dette er en av de eldste nybilene du kan kjøpe