NAF: Flere el-sykler tåler ikke vann

Ny test avslører også dårlige bremser. Her er vinneren.

Det er ikke likegyldig hvilken el-sykkel du kjøper, her er det nemlig store forskjeller ute og går. Foto: NAF.
Det er ikke likegyldig hvilken el-sykkel du kjøper, her er det nemlig store forskjeller ute og går. Foto: NAF.

Det er ikke bare elektriske biler som er hot i Norge. Også elsyklene selger i hopetall.

Dette markedet har eksplodert de siste årene. Det har kommet en rekke nye, og som forbruker er det ikke lett å skaffe seg oversikt.

NAF har nå akkurat presentert resultatene av en stor test av el-sykler. Åtte modeller har vært gjennom en omfattende test, som NAF har gjort i samarbeid med svenske Testfakta.

Viktig å sette seg inn i tester

Og her er det store forskjeller i kvaliteten. Fem av åtte har ifølge NAF for dårlige bremser, og to modeller tåler rett og slett ikke vann.

– Den drahjelpen el-motoren gir, er gull verdt for å få flere ut av bilen og opp på sykkelsetet, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

– Vår test viser at det er store forskjeller både for trafikantens sikkerhet og stabil drift. Derfor er det viktig sette seg inn i tester som denne før man kjøper el-sykkel, fortsetter hun.

Norges mest solgte elbil – det er denne!

Bremsene svikter

Bremsene er den største svakheten på de testede syklene. De to beste syklene totalt sett har skivebremser både foran og bak, og får toppkarakter på bremsene. Det er syklene med håndbrems foran og fotbrems bak som sliter. Biltemas Yosemite-sykkel og Crescent Ella som i Norge selges som DBS City Electric, har veldig dårlige bremser.

På Yosemite svikter bremsene bak på sykkelen ved 95 kilo totalvekt (sykkel og syklist). Dette er langt bak den tillatte totalvekten på 130 kilo som sykkelen er oppgitt å tåle. Crescent/DBS er enda verre. På denne svikter bremsene foran allerede ved 64 kilo til tross for at den er oppgitt til å tåle 125 kilo.

Spennende nyhet fra Tesla – men dette er ikke en god løsning

Kraftig regnvær

– Sykkelen fra DBS veier 24 kilo. Da kan bremsene ryke for alle som veier over 40 kilo. Det er langt under normalvekt for en voksen, slår Sagedal fast.

– Sykkelen fra Yosemite veier 26 kilo. Det betyr at alle som veier over 70 kilo kan oppleve at bremsene svikter på denne, fortsetter hun.

Også på syklene Off Course City Bike og Batavus Torino svikter bremsene. Foreløpig selges ikke Bavatus i Norge.

I testen ble syklene utsatt for vann tilsvarende kraftig regnvær. Tre sykler fikk problemer med elektronikken etterpå. E-green P2 Hybrid Lady som kom på andreplass i testen, nektet å starte. Det samme gjaldt Benelli Classica. Sykkelen fra EcoRide fikk problemer med displayet og el-assistenten fungerte ikke som den skulle.

Her kan du lese hele testen på NAFs hjemmeside

Soleklar vinner

– Dette er nok ikke vestlands-sykler. Selv om elektronikken fungerte igjen da syklene tørket, må beskyttelsen være så god at du får brukt elmotoren i regnvær. Både trafikksikkerhet i form av bremser og driftssikkerhet ved at elektronikken tåler regnvær, bør være viktige kriterier for elsykkel-kjøpere, ier Inger Elisabeth Sagedal.

White SCE Comp er en soleklar vinner, den som skårer høyt på alle kriteriene i testen som er: Kjøreegenskaper og håndtering, batteri og ladetid, bremser, konstruksjon og kvalitet.

Særlig bremsene får mye skryt. Sykkelen har også solid konstruksjon, best batteri og lengt oppmålt kjørestrekning, hele 71 kilometer. Den har også den laveste egenvekten, med 19 kilo. Pris på testvinneren er for øvrig 18.000 kroner.

Bremsene sviktet i test – da stoppet de salget

White SCE Comp er klar vinner i NAFs test av elsykler. Foto: NAF.
White SCE Comp er klar vinner i NAFs test av elsykler. Foto: NAF.

Derfor er bilselgeren så skeptisk til elbiler