Uff da, Tesla, dette er ikke bra

Men det er en forklaring på hvorfor det blir sånn.

Bakluka er hengslet langt nede, og er ikke koblet til bakvinduet. Det betyr at åpningen til bagasjerommet er ganske smal. Teslasjef Elon Musk har forklart hvorfor det er slik, på Twitter.
Bakluka er hengslet langt nede, og er ikke koblet til bakvinduet. Det betyr at åpningen til bagasjerommet er ganske smal. Teslasjef Elon Musk har forklart hvorfor det er slik, på Twitter.

Tesla opplever spinnvill interesse for sin nye folkemodell Model 3.

Den kommer etter planen på markedet ved slutten av 2017, og relativt raskt etterpå til Norge. Hvis det ikke blir noen forsinkelser.

Mye med denne bilen ser ut til å passe det norske folk svært godt. Den er elektrisk, og slipper dermed unna avgifter, enn så lenge. I tillegg har den god rekkevidde (minst 340 km), imponerende ytelser (innstegsmodellen gjør 0-100 km/t under 6 sekunder) og skal bli mer romslig enn konkurrentene i samme klasse.

Men ikke alt er like bra ...

To av verdens rikeste erklærer krig mot elbilen

Smal innlastingsluke

Da vi fikk se bilen tenkte vi at den hadde samme type bakluke som storebror Model S. Karosseriet skulle tilsi at det var den naturlige løsningen.

Men i praksis er det valgt en annen variant. Vinduet blir ikke med opp, og dermed blir det en smal innlastingsluke.

Det fører videre til at det blir en hel del begrensninger for hva du kan lfå med deg i bilen.

Model 3 er en kompbicoupe - men vinduet bak blir ikke med opp når bakluka åpnes. Det gjør at åpningen blir heller smal.
Model 3 er en kompbicoupe - men vinduet bak blir ikke med opp når bakluka åpnes. Det gjør at åpningen blir heller smal.

Handler om prioritering

Telsa-sjefen Elon Musk har allerede vært ute på Twitter og forklart bakgrunnen for at en valgte å gjøre det slik. Det handler, som så mye annet, om prioritering.

Musk har tatt til Twitter for å forklare løsningen med bakluka på Model 3.
Musk har tatt til Twitter for å forklare løsningen med bakluka på Model 3.

Model 3 har et digert bakvindu, som strekker seg langt oppover taket og langt nedover på bakluka. Det gir god takhøyde inne i coupeen, og godt utsyn.

Men hvis en skulle hatt samme løsning som Model S har, der bakruta blir med når du løfter bakluka, ville det ødelagt både utsikten bakover og takhøyden inne i bilen.

– Men åpningen er stor nok til at du får inn en sykkel, påstår Musk på Twitter.

Så billig blir Teslas nye storselger

– Bare vent

Musk har også måttet berolige de som trodde at interiøret ville bli slik som på bilene som ble vist fram under avdukingen fredag.

– Produksjonsmodellene blir ikke slik. Rattet blir helt annerledes, og det blir instrumenter også. Bare vent, alt kommer til å gi mening så snart vi kommer med del av to av presentasjonen, tvitrer han.

Det spekuleres i både et romskip-aktig ratt og et avansert head up display.

Nå sliter mange med å få solgt dieselbilen